fredag 19. juni 2015

Bilen pakkes, snart på vei!


Kun kort tid igjen til avreise. Ferdig på jobb i dag og bilen pakkes. I morgen tidlig er det avgårde østover på sommerens første eventyr.

Det er mye som skal med når man pakker for alle sommerens planlagte turer, for eventualiteter som kan oppstå, og alternative turer som står på papiret fra planleggingen i vinter.

Bilen blir proppfull. Dobbelt av det meste er med, spesielt mye fiskeutstyr og essensielt turutstyr som telt, soveposer og liggeunderlag. Det ville vært kjedelig å stå der ute i ødemarka å pakke sekken før tur å mangle viktig turutstyr. Jeg tar ikke slike sjanser.

Jeg fikk en forespørsel om å si litt om utstyret jeg tar med i sommer og her kommer litt om det:

Jeg har med 3 telt der hovedteltet i sommer blir Helsport Reinsfjell SL 2. I reserve Helsportteltene Ringstind light 2 og Storsylen 2+.

Av ryggsekker er det Helsport Fjellheimensekkene på 65 og 85 liter som blir brukt i sommer. 65-literen blir med i Femundsmarka og ferdigpakkes i kveld for inntil 10 dager. I reserve blir Aarnsekken jeg skaffet meg i vår.

Soveposen som skal brukes på alle turene i år er en Warmpeace Viking 600. I reserve er med i bilen en gammel Helsport Lom-pose.

Liggeunderlaget som blir med i sekken på turene er Therm-A-Rest NeoAir Xlite LW. Det har jeg brukt noen sesonger nå og er svært fornøyd med. I reserve har jeg pakket med et Exped SynMat 7 UL M. I tillegg også et eldre oppblåsbart underlagt samt et par i skumplast.

Jeg har med et par tarper også. I Femundsmarka tar jeg med en Dovrefjell 3x3m tarp fra Magasinet. I tillegg et par i reserve fra Helsport som er noe større. Greit med reservetarp. I 2012 brant jeg et svært hull i tarpen i Femundsmarka som ikke lot seg ordentlig reparere. Det er fort gjort.

Av fiskestenger tar jeg med to Shimano Speedmaster haspelstenger inn i Femundsmarka sammen med en 5-delt liten fluestang. Alle tre fikk jeg plass til i en tube. To haspelsneller med ekstra spoler er også med i sekken i Femundsmarka, samt en liten og lett fluesnelle. Selvsagt er altfor mange sluker og spinnere med. Dobbelt av de antatt beste. Et uttall stenger er med i reserve i bilen samt sneller og annet fiskeutstyr. Jeg tar ikke håv med på turene i sommer, kanskje bortsett fra kanoturen.

Skotøy i sommer blir i første rekke Viking Hunter High benyttet, men et par Viking Sniper er også med som kan benyttes. I sekken har jeg pakket med et par slipperser som leirsko.

Ellers er kanoen med i baksetet i bilen og utstyr som behøves til den. I tillegg til mye ekstra turtøy må også endel sivile klær pakkes med. Det blir noen netter på hotell mellom slagene og greit å kunne kle seg om til middag.

Et lager av tørrmat er også lastet inn i bilen. Det jeg eventuelt mangler skaffer jeg underveis, men det viktigste har jeg med.

Kamerautrustningen er klargjort der hovedkameraet blir Nikon D7100 påsatt et 10-20mm objektiv. I tillegg har jeg 3 kompaktkameraer med og godt med batterier så jeg skal klare meg. 2 kompaktkameraer blir med i bushen, der ett blir igjen i bilen. Har med en Gorillapod med kulehode. Det fungerer finfint til mitt bruk har jeg erfart.

Da er det bare å pakke det siste inne i bilen. Tror ikke det blir så mange bloggoppdateringer i sommer, men skal forsøke å gi en liten smakebit når jeg er innom sivilisasjonen mellom turene.

God sommer!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det var mye utstyr ja :) he he.
Hvorfor har du med 3 telt?
Hvordan er Therm-A-Rest NeoAir Xlite LW iforhold til exped synmat?

Hvilken kastevekt er det på haspelstengene du har med?

Ser selv etter en god haspelstang og snelle, har du noen anbefalinger? :)

Ha en fin sommer og god tur :)

Mvh
TR

Aud sa...

Nok utstyr, skjønner jeg :-)
God tur!

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Ja, det er mye utstyr med, men må ha en sikkerhet siden jeg blir på tur til ut i august er planen. Ting kan gå i stykker. Har med tre telt som en sikkerhet. Et på tur og to i bilen. Neoairunderlaget er jeg svært fornøyd med. Expedunderlaget har jeg nesten ikke prøvd ennå, men det er litt glattere har jeg merket meg. Det er også i ordinær lengde og ikke like langt som Neoair. Jeg tenker litt volum også. Man trenger gjerne ikke full kroppslengde på liggeunderlaget.
På haspelstengene har jeg 7-21g på 10-ft og 3-14g på 9-ft. Er ekstremt fornøyd med 10-fotstanga (Speedmaster) med en Stradic CI14 2500-snelle. Anbefales til sjøørret- og fjellfiske.

God sommer! :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Jepp. Takk for det! :)

Kjell Gunnar Klaksvik sa...

God tur, Bjarne! Gleder meg til mye god lesning etter sommerferien :)

Unknown sa...

Takk for hyggelig prat rundt bålet i Kratlland. Spent på å høre om det ble fangst :)
Ble ingen fisk over 10 hg på meg etter 3 dagers iherdig innsats. Skylder på været som vanlig! Kommer flere muligheter...

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig prat ja! Det var trivelig og treffes langt der inne i villmarka. Det ble nesten kiloen på meg der inne. Johnny tok røye på over kiloen! :)

Vidar sa...

God dag Bjarne. Utrolig bra blogg du har her. Jeg fant den da jeg lette etter info til et innlegg jeg skrev på min egen blogg. Håper du tar turen innom en gang.
Hilsen Vidar

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.