lørdag 21. november 2015

Over 40 netter i Warmpeace Viking 600


Det er sjelden jeg har sovet så godt på tur som denne tursesongen. Et godt liggeunderlag er nok en av årsakene, men den aller viktigste er soveposen. I år har jeg sovet alle nettene på tur i denne fra Warmpeace.

Det var Rune på Hekta På Tur som spurte om jeg ville prøve denne dunposen fra tjekkiske Warmpeace denne tursesongen. Hekta På Tur har levert meg kvalitets turutstyr i et par år nå og jeg var snar til å svare ja på forespørselen. Viking 600 er en såkalt 3-sesongspose med en T-limit på -9 grader Celsius.


Det har i år vært generelt en kald sommer der jeg har vært på tur. Likevel har soveposen fungert suverent. Ja, faktisk ofte nesten for varm mange netter og jeg har da åpnet den helt og brukt den som dyne. Jeg er ingen frysepinn ellers og jeg kunne nok fint ha klart meg med Viking 300-modellen som har en høyere komforttemperatur (T-limit 0 grader C). Se nederst i innlegget om den såkalte "EN 13537-standard" for temperaturangivelse.

Fin morgen i Etnefjellene

Posen er solid slik jeg opplever den, med solid glidelås. Har ikke hatt noen negative opplevelser med posen og den har fungert som den skal. Den er ikke blant de aller letteste i sitt segment denne modellen, men likevel en helt akseptabel vekt i mine øyne ut fra spesifikasjonene ellers. Posen lar seg godt komprimere, det er viktig synes jeg.

Soveposen lar seg godt komprimere

Jeg er en volumiøs kar på 190cm og 100+ kg. 195cm-posen er derfor en selvfølgelighet for meg da. Posen er romslig nok til mitt sovemønster synes jeg, den har en mumieform som er ideell slik sett. Har ikke opplevd posen som trang, men jeg har heller ikke så mye mer å gå på plassmessig i posen. Det skal sies.

Glidelåsen går nesten helt ned til fotenden og posen har en fyldig kuldeklaff innenfor glidelåsen som godt hindrer kald trekk. Posen har også en justerbar kuldekrave i nakken, noe jeg ikke har hatt bruk for i sommer.

Det følger med en romslig oppbevaringspose for lagring og kompresjonstrekk. Jeg har brukt en vanntett pakkpose og komprimert soveposen i denne på tur. Det har fungert fint.

Oppsummert så kan jeg virkelig gå god for denne soveposen. Det ble 42 netter i posen fra Warmpeace i år. Soveposen vil bli med på tur også neste sesong, garantert.

Har sakset litt info fra friluftsliv.no om temperaturangivelsene i "EN 13537-standard" som soveposer gjerne er merket med, noe også denne posen jeg har prøvd for Hekta På Tur er:

T-max angir den høyeste temperaturen hvor en standard mann kan ha en god natts søvn uten å svette unormalt.

T-comfort angir den laveste temperaturen hvor en standard kvinne får en god natts søvn, liggende i avslappet stilling på ryggen.

T-limit angir laveste temperatur hvor en standard mann får en god natts søvn, liggende i fosterstilling.

T-extreme angir laveste temperatur hvor en standard kvinne overlever i posen. På denne temperaturen må man regne med å fryse på grensen til hypotermi. Denne temperaturen har altså lite med praktisk bruk å gjøre.

Kilde: Magasinet Friluftsliv sommerspesial 2011 (www.friluftsliv.no)


EDIT 3. mai 2017: Fikset lenker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.