lørdag 8. desember 2018

5 år med Shimano Speedmaster!


Det er 5 år siden denne stanga kom i hus, en Shimano Speedmaster BX 300ML, en tredelt 10-fot haspelstang.

Det er Salar Sportsfiske som har levert fiskestanga på min forespørsel, som er omtalt i blogginnlegget her. Salar Sportsfiske sponser bloggeren men fiskeutstyr av høy kvalitet.


Jeg har hatt mange gode fiskestenger opp gjennom årene, men denne har vært den aller beste. Det kan jeg skrive under på. Med slukvekt på 7-21g har den vært perfekt til mitt fiske etter sjøørret og til høyfjellsfiske.


Stanga har en virkelig god aksjon til dette fisket, og den er rask. Fra første dag har stanga vært brukt med en Shimano CI4 2500F-snelle. Denne har høy utveksling og balanserer godt 10-fotstanga.


Stanga brukes mest til lett sjøfiske etter sjøørreten, men også annen sjøfisk, samt på høyfjellet etter ørret og røye.


Til ferskvannsfisket på fjellet er det stort sett 12-grams sluker jeg bruker, men også sluker opp i 18-20g. Til sjøfisket er det mye 10grams sluker som brukes, men også ofte sluker opp i 18g.


Fram til august i år har jeg brukt et FINS Windtamer multifilamentsnøre på snella jeg bruker på stanga. Nå er snella fylt med FINS Sling Braid i 0.12 mm, et nytt snøre fra denne produsenten. Dette kommer snart i salg her i landet. Det er Salar Sportsfiske som har bedt meg prøve snøret i høst.


Stanga har vist seg solid og slitesterk, men det merkes at den er hardt brukt i fem år. Korkhåndtaket har sprukket litt i øvre del og er tapet med gorillatape. Stangringene holder god stand ennå, sårbare som disse kan være.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.