lørdag 1. mai 2021

Kjølig teltnatt på Vigdarvatnet

 

Kvart over ett var jeg på vannet fredag. Det er ganske så gunstig å kunne komme seg litt tidlig fra jobb på fredager dette skoleåret. Jeg er ikke alle år så heldig.

Det måtte nesten bli en kanotur igjen, men jeg så ikke for meg mer enn et døgns tid egentlig. Det er iskalde vinder over Haugalandet for tiden og ikke så veldig fristende med teltovernatting.

Ut fra Lindøy har jeg vinden litt i ryggen og ut forbi "skilpaddå" så er den enda mer gunstig i min favør retning Skorpeneset.

Jeg har hatt en sluk bak Ally på overfarten, men ingen reaksjon. Ytterst på Skorpeneset finner jeg camplassen heldigvis ledig. Det er nok ikke mange som tar turen i det kaldværet som er meldt. Teltet er snart oppe.

Utover ettermiddagen så øker den kalde vinden litt mer på og går over mer på nordvest. Det blir rimelig hustrig. Bålet fyrer jeg ikke opp før etter Dagsrevyen på radio. Det er tørt i terrenget og faresignaler på yr.no ser jeg. Jeg må være forsiktig. Det blir ikke stort bål for å si det slik.

Jeg kryper mer eller mindre sammen tett på bålet utover kvelden med god drikke, bok, podcast og radio som underholdning. Det gjelder å pakke seg godt inn.

Jeg kryper inn i teltet og under Viking-posen ikke lenge etter solnedgang. Jeg må spare litt av veden til morrabålet. Kvelden avsluttes i teltet med en podcast fra Villmarksliv.

Jeg våkner noen ganger gjennom natta. En ugle tuter i skogen litt lenger nord. I grålysningen høres også brusingen fra en orreleik på andre siden av Dyngjevågen. Artig.

Jeg er oppe litt før soloppgang og fyrer morrabålet. Det er helt stilt, men rimelig kjølig. Likevel får jeg varmen i kroppen tett på bålet.

Det blir en liten ørret ytterst på neset da jeg tar noen kast mot et vak. Ingen middagsfisk, men heller ikke så farlig.

I halv nitiden blåser det mer opp og jeg blir litt engstelig for hvor mye det kan bli utover formiddagen. Derfor pakker jeg ned leiren og legger i vei sørover litt over ni med vinden midt i mot nesten.

Midt mellom Skorpeneset og "Japan" er det fisk på sluken jeg har hatt på slep. Det viser seg å være en liten røye faktisk. Artig, men ingen sensasjon. Det er kaldt i vannet og røya går nok høyt også da.

Innover mot Lindøy og forbi Vigdarheim roer vinden seg og det blir varmere under trøya.

I det kanoen er på taket på bilen igjen og jeg starter turen hjem, ja så kan jeg se tilbake på en fin tur ja, men ganske så kjølig. Det var godt jeg hadde god sovepose med denne gang, som holdt godt på varmen.

Etter denne turen kan jeg bokføre teltnatt nummer 4 for denne sesongen. Kan jeg klare kanskje 10 før sommerferien, ja da er jeg ganske fornøyd. I løpet av sommerferien håper jeg på kanskje rundt 20 i år. Det skal nemlig også bli plass til noen uker på hytta på Sørlandet i sommer er planen.

Blir været ok neste helg, ja da blir det nok en teltnatt og to til regner jeg med. Jeg tør ikke padle neste helg, for armen jeg har slitt med i hele vinter og vår er ikke 100% ennå. Den trenger hvile nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.