onsdag 21. desember 2022

Juleferien på Sørlandet

 

Det var ikke mye jeg så til sola denne korteste dagen i år, men et ørlite solgløtt var det likevel nede i sørvest, like før solnedgang.

Det er vintersolverv og jeg ankom hytta på Sørlandet en liten time før solnedgang denne merkedagen. Juleferien er begynt.

Seint i kveld "snur" sola og dagene derfra blir litt og litt lysere for hver dag. Knapt merkbart de første ukene, men så vil man oppleve "utforbakken" mot vår og lysere tider.

Jeg har ofte skrevet på bloggen om denne merkedagen som vintersolverv i virkeligheten er. Det er en dag jeg ser fram til når de mørkeste ukene i november og desember tærer på psyken. Nå snur det i alle fall.

Det drar seg mot jul, men det blir nok ikke mye juletre her jeg er, selv om tradisjonen med å ta inn et tre og pynte det, i år sies å ha jubileum. Det er visst nok i år 200 år siden det første juletreet ble pyntet i Norge.

Det er ventet et væromslag fra i morgen ettermiddag og det ser ganske så lyst ut rundt julaften.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.