torsdag 14. mars 2013

Hvor blir nå den våren av?


Jeg er kanskje litt utålmodig, men vårtegnene burde på mine kanter av landet snart vise seg som på bildet ovenfor. Det er kaldt for tiden og kaldere enn normalt for årstiden sier meteorologiske. Når jeg så leser i avisa i dag at kulden kan vare ut april, ja da kaller jeg ikke akkurat det for lystig lesing. Og jeg som har planlagt flere kanoturer i april. Isen ligger tjukk på vannene i distriktet for tiden. Den smelter ikke med det første.

Det er heldigvis ganske hektisk på jobb i disse dager så tiden går fort, men nå stunder det mot påske. Likevel kan nevnte kulde skape litt krøll for påskeutfarten for min del. Jeg drar ned på Sørlandet for en hyttepåske, men det kan se ut til å bli bra kjølig der. Langværet truer med kald, kald østlig vind og snø(!). Slår det til vil det bli første gang jeg tar en hyttetur på Sørlandet på slikt føre. Det kan gå mot sprengfyring i ovnen i sommerhytta. Kaldt også blir det å fiske etter sjøørreten, men det må man jo.

Jeg krysser fingrene for at våren snart vinner fram. Jeg trenger snøfrie nærfjell i mai. Ally vil jeg gjerne sette sammen i april og da trenger jeg isfrie vann. Enn så lenge tror jeg ikke helt på det.

4 kommentarer:

Jan Erik sa...

Normalt skulle jeg nå si fy fy og hytte med neven og skrive noen klisjeer om hvorfor våren er den fineste turen for oss som er glad i ski og nedoverbakker. Du vet, lange dager, sol som begynner å varme, nattefrost og skaresnø om morgenen.

Men, etter 30 cm snø de siste dagene og sandaler på beina begynner jeg også å savne vårtegnene...

Du får beholde troen og satse på at langtidsvarslet er feil som vanlig. Det blir nok snart åpent vann og glade dager (det er forresten også fullt mulig å padle i saltvann).

Anita sa...

hehehehe,,våren kommer over påske!
vi skal ha snødryss og kaldt på vestlandet..Men eg bryr meg ikk,,tenker meg til fjells eg og Finse kansje..
Elsker vinteren eg..så våren?tja..komme når den kommer..Ha en vårlig aften :)))))

Aud sa...

Syns også det er på høy tid med vår :-) Det er fint med turer i snø, men nå kjenner jeg det skal bli fint med litt lunere temperaturer.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelige kommentarer, folkens! Satser på over påske da. :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.