tirsdag 10. september 2013

Gdańsk også i kajakk

Tilbake etter en langhelg i den polske kystbyen Gdańsk. Hadde der nydelig sommervær med temperaturer over tjuetallet. Helt herlig i september det.


Turen til Polen gikk med gode kollegaer med den direkte flyruta mellom Haugesund og Gdańsk. På under halvannen time var vi i byen på andre siden av Østersjøen. Det er ikke dårlig.

Fotografert fra Qubus Hotel

Fasade i kvartal i Gdansk

Fra piren i Sopot

Fra Sopot

Fra Gdańsk

Det ble fine dager med byvandringer og shopping i Gdańsk og sightseeing til Sopot. Jeg avsluttet selv siste dagen med en padletur på kanalene i Gdańsk. Jeg fant nemlig et sted der de leide ut kajakker. Der fikk jeg endelig utløp for litt friluftsliv selv midt i byen. En by med over 450 000 innbyggere.

Det ble en virkelig fin tur og anbefales gjerne andre som tar turen dit. Betalte 20 zloty for en times tur. Dette tilsvarer omtrent 40 kroner. Jeg bodde på Qubus Hotel som ligger godt sentralt i byen. Kajakkutleiet var knappe kilometeren unna i enden av kanalen som går tett forbi på nordsiden av hotellet. De driver også guiding fra kajakk, men jeg tok altså en liten rundtur alene.

Det var flere ruter å padle, men jeg valgte den korteste som jeg brukte omtrent tre kvarter på.









Beklager bildekvaliteten, men alle bilder er tatt med en billig mobiltelefon.

8 kommentarer:

Sylwia Grabinska sa...

Hejsan! Vad kul att du besökte mitt land. Du visade mig Gdansk från andra perspektiv- från vatten.
Fina bilder

Hälsningar från Västerbotten

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar, Sylwia :)

moroglillemann sa...

For en ypperlig måte å sjå byen på :-) den der var midt i blinken! Og det å finne kajakkutleige midt i en by, tøfft! Flott by er det også.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig tilbakemelding på blogginnlegget mitt! :)

Anonym sa...

Hi Bjarne, nice article and great pictures! please come visit Gdansk again :)
med vennlig hilsen
Bartek from Gdansk
https://www.facebook.com/pages/Ogarna-Apt/605408609581803

Din storbyferie sa...

Fantastiske bilder! Spennende å se byen fra et annet perspektiv! :)

Miwiuu sa...

Polen er et vakkert land og det er ingenting å diskutere om. Jeg tilbrakte mange vakre øyeblikk der, en fantastisk ferie, og jeg tenkte at det var verdt å flytte der. Vi valgte Trippelbyen, dvs. Gdańsk. Et sted med en ekstraordinær historie og vakker arkitektur. Nå venter vi på drømmeleiligheten vår på Grano Residence.

Ellen sa...

Gdańsk er en by hvor mye skjer og jeg elsker det aktive livet. Jeg og familien min bestemte oss for å forbedre komforten i våre liv og ha vårt hjem i Polen. Vi har mange venner der, de bor på Motława-elven, da lærte vi om investeringen i Grano Residence av Dekpol, fant vi umiddelbart ut at det var noe for oss.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.