onsdag 18. september 2013

Therm-A-Rest NeoAir Xlite LW

For å si det først som sist. Dette er et bra liggeunderlag fra Therm-A-Rest. For ikke snakke om et lett underlag.


Jeg har nevnt dette underlaget tidligere her på bloggen, men nå har jeg 45 netter på det, til nå denne sesongen, og kan uttale meg litt grundigere om både liggekomfort, kvalitet og hvordan jeg bruker det.

Det var Hekta på tur som sendte meg dette underlaget sist vinter og jeg fikk det sammen med et RidgeRest Solite foamunderlag. Disse to underlagene har jeg brukt i kombinasjon bl.a. på turene i Femundsmarka i sommer. Over skoggrensa her jeg brukt NeoAir-underlaget sammen med Helsports Fjellduk.

Tanken bak å kombinere det oppblåsbare liggeunderlaget med foamunderlaget under tregrensa er todelt. Jeg fyrer gjerne bål under tregrensa og kan trenge et liggeunderlag i nærheten av bålet å sitte på. Et foamunderlag tåler langt bedre et gnistregn enn et oppblåsbart. Inne i teltet vil foamunderlaget gi bedre isolasjon mot bakken brukt under det oppblåsbare. RidgeRest-underlagets aluminiumsbelegg fungerer i så måte strålende som reflektor av kroppsvarmen.

Therm-A-Rest-underlagene i kombinasjon utenfor teltet i Femundsmarka

Utendørs har jeg også brukt de to underlagene sammen, da hovedsakelig for å beskytte det oppblåsbare mot skarpheter på bakken. Det har likevel fått kjørt seg på turene i sommer.

NeoAir-underlaget i kombinasjon med Helsports Fjellduk

Over tregrensa bl.a. i Børgefjell og i Rondane i sommer har NeoAir-underlaget vært kombinert med Fjellduken fra Helsport. Fjellduken er svært fin slik at den kan settes sammen som en avlang pose. Helt sikkert tenkt som soveposetrekk, men jeg liker ikke å bruke den til det pga. kondensen som da kan dannes inne i duken.

I stedet for soveposetrekk har jeg brukt fjellduken som et overtrekk til liggeunderlaget. Dette har jeg også nevnt tidligere på bloggen. Jeg har da tredd det oppblåsbare liggeunderlaget inn i Fjellduken som vist på bildet ovenfor. I tillegg til god isolasjon har Fjellduken gitt svært god beskyttelse når jeg har brukt underlaget utenfor teltet. På finværsdager i høyfjellet i sommer ble det noen timer på liggeunderlaget slik. Jeg kan da slenge rundt på det som jeg vil i lyngen.

Fjellduken beskytter det oppblåsbare liggeunderlaget utenfor teltet

Jeg har forsøkt å behandle NeoAir-underlaget forsiktig med tanke på at det tross alt er oppblåsbart og det vil alltid være kjedelig å oppleve punktering langt til fjells. Likevel har det fått kjørt seg i sommer. Halvannen måneds overnattinger til sammen til nå uten uhell eller lufttap på noe vis forteller meg at dette ikke er noen dum investering går du i tankene om nytt underlag.

Jeg har hørt at noen har bemerket en knitrelyd fra underlaget. Denne kan jeg bekrefte, men kun de første nettene. Etter hvert forsvinner denne knitrelyden. Henger nok sammen med at materialene i underlaget må brukes, strekkes og gå seg til.

NeoAir-underlaget har et antisklibelegg som fungerer glimrende. Jeg ligger nærmest som limt til det. Litt glattere blir det selvsagt med Fjellduken over når denne er mellom soveposen og underlaget.

På min kjøkkenvekt veier jeg underlaget til 480g inkl. rep-settet. Det er ikke verst! Jeg snakker da om den store versjonen av underlaget på 63x196cm. I størrelse sammenpakket, som en halvliters brusflaske omtrent. Det har en R-verdi på 3,2. Tykkelsen er over 6 cm. Det er akseptabelt. Det er helt greit som 3-sesongs underlag og sammen med et foamunderlag også brukendes vinterstid.

EDIT 22. mars 2017. Har oppdatert innlegget med fungerende lenker.

3 kommentarer:

Minituren sa...

Takk for supert tips på liggeunderlag. Neste sesong har vi planer om flere døgn i telt og trenger gode underlag for de voksen. Barna sover jo bra med tynt liggeunderlag.

Anders sa...

Vi kjøpte dette underlaget etter turen i Femundsmarka. Er veldig fornøyd, men føler jeg må være litt forsiktig med det. Har ikke brukt det utenfor teltet. Jeg er sikkert i overkant forsiktig og må ærlig innrømme at jeg til tider har savnet Bamseunderlaget som kan bli herjet med både i og utenfor teltet.

Liva`s sa...

Jepp kan skrive under på det - har brukt et slikt nå i to år og vil ikke bytte det ut med noe annet liggeunderlag - helt suverent - har også testet det på vinteren med RidgeRest under og det fungerer helt fint.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.