søndag 31. august 2014

Kort kanotur


I nydelig sommervær tok jeg turen østover til Vats i morges. Blikkstille langs Skjoldafjorden og nesten helt stille på Vatsvatnet da jeg ankom.

Jeg fikk en hyggelig prat med Sigbjørn som er grunneier til vannet her. Han leser bloggen og har invitert meg til å fiske på hans fiskerett i vannet. Det settes stor pris på! Takk for praten!

Tanken var å starte i sør å padle nordover, men da jeg ankommer i sørenden av Vatsvatnet ser jeg at det blåser frisk fra sørøst i denne enden av vannet. Liker det ikke og snur nordover igjen. Nordvest i vannet svinger jeg ned en grusvei som tar meg helt ned til vannkanten i Røyrvika. Det ser stillere ut herfra ute på vannet.


Jeg har ikke før kommet ut fra Røyrvika før jeg kjenner vindkastene som feier over vannflaten. Jeg må ta skikkelig i for å få framdrift. Et par hundre meter fra østbredden som jeg tok kurs mot fra Røyrvika, treffer en vindrosse meg noe så voldsomt at jeg er like ved å kantre. Ned fra Døldarheia ramler det ned fallvinder som raser utover vannflaten så skumsprøyten står. Det er virkelig noen vindkast av en annen verden føles det som i en lett Allykano. Det var like før jeg gikk rundt der.

Jeg snur. Tar nemlig ikke sjansen på det her. Det er ikke verdt det. Har tross alt endel utstyr med som nok ikke ville overlevd en kantring. Blant annet er speilreflekskameraet montert på stativ midt i kanoen. Det skulle tatt seg ut å kantre med det ombord. Vinden er langtfra kald og jeg er svett under flytevesten. Det er en varm fønvind, men kraftig i kastene.

Innover Røyrvika med vinden i ryggen

Jeg får ha dette vannet til gode en annen dag. Vestover mot Haugesund ser jeg at det også blåser friskt øst i Skjoldafjorden nå, men hjemme i Haugesund er det nesten vindstille. Er det ikke typisk.

2 kommentarer:

Aud sa...

Oj, det hørtes skummelt ut. Bra du snudde :-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Ja, jeg tok ikke sjansen på å padle videre i de vindkastene.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.