torsdag 22. januar 2015

Lovejoy!


Jeg er litt fascinert av hva som finnes der ute, bak himmelen. Har alltid vært. I kveld var jeg ute for å se etter Lovejoy.

Jeg fant den et par knepp til høyre for Pleiadene høyt på kveldshimmelen, denne kometen som for ikke lenge siden ble oppdaget av den australske amatørastronomen Terry Lovejoy.

Jeg har ikke noe god optikk for astrofoto, litt kjedelig det, men med et lite zoomobjektiv og 1600 ISO så fikk jeg i allefall dokumentert at jeg også har sett kometen. Den er synlig, såvidt med det blotte øyet også, som en grønn, diffus, liten flekk på stjernehimmelen. Jeg var nesten i Sveio i kveld på en mørk plass, langt unna lysforurensing, Da ser man best stjernehimmelen.

Her finner du litt mer om kometen Lovejoy.

2 kommentarer:

Fjällripan sa...

Kul att du fick de på bild! Jag har också kikat efter den men inte sett den

Aud sa...

Den vises godt på bildet ditt. Stilig!

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.