tirsdag 16. august 2016

Myggmiddel med 50% DEET


Fra og med i år kan man lovlig i Norge kjøpe myggmidler med et innhold av over 20% av virkestoffet DEET (N,N-dietyl-meta-toluamid).

Jeg har igrunnen ikke savnet dette og har klart meg med midler med inntil 20% opp gjennom årene, men med det flåttbefengte terrenget jeg besøker både på Sørlandet og her på Haugalandet hvor jeg bor så kjøpte jeg nylig myggmiddel/flåttmiddel med et DEET-innhold på inntil 50%. Sterke saker.


Lovgivningen er snudd litt slik jeg ha skjønt det og finner informasjon om, og overlater nå til selger å være sikker på at det er trygt å bruke. Jeg kjøpte flasken (Cactuz 50% DEET) på bildet på Vitus Apotek. Jeg kom hjem fra Sørlandet uten flåttbitt i sommer, men om det skyldes de sterke sakene her, buksa fra Exofficio med Insect Shield eller en kombinasjon, kan jeg ikke si sikkert.

Myggen forsøker seg i Femundsmarka 2012

Bildet er fra Sørlandet mars 2016

Stoffet blir nok med også til kjente mygghøl som Femundsmarka, Børgefjell og ikke minst Finnmarksvidda de kommende årene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.