lørdag 4. november 2017

Ny tur etter røya


Jeg måtte ut en tur denne helga også og prøve etter røya. Den er jo så fantastisk vakker i gytedrakt den fisken. I dag fikk jeg også selskap av Issac. Det var hyggelig.

Jeg var på plass litt før ti i formiddag ved farvorittvannet mitt i Sveio. Her er det både røye og ørret. Sist helg tok jeg røye her og nå ville jeg gjøre et nytt forsøk.

Jeg startet med en møreungen 7g i skrikende orange farge, med en rød bit av ulltråd festet i splittringen bak ved kroken. Ulltråden var innsatt med Attraqua Spice Røye. Det var likevel en fin halvkilos ørret som etter få kast var på.


Etter et foto i håven fikk ørreten svømme ut igjen. Er de over halvkiloen her så får de som regel svømme ut igjen i vannet. Snittstørrelsen her er fin.

Jeg opplever flere ganger å ha både en og to røyer etter sluken, en av de jeg ser er kanskje nesten halvkiloen stor. En periode har jeg hele 5(!) som sirkler rundt sluken en stanglengde fra land der jeg står. Det er nesten frustrerende. De dunker bare såvidt bort i sluken jeg har satt en bit Attraqua Røyeagn på. Det som er blitt så populært til isfiske.

Ikke lenge etter ti dukker Issac opp. Jeg nevnte for ham i går at jeg skulle hit og inviterte ham med. Han er ivrig sportsfisker han også, både med spinnstang og fluestang.

Flere ganger er det nå røye etter og Issac flirer av den høylydte frustrasjonen min. Jeg ser lett røyene rundt sluken. De hvite finnekantene er tydelige mot den mørke bunnen. Flere ganger ser jeg også røyer som svømmer forbi kun halvannen meter fra steinen jeg står på, selv om sluken min er på andre siden av vika når jeg ser de.

Men, så har jeg endelig en på. Jeg har byttet til den lille, svarte spesialen på 4g. På treblekroken på den har jeg festet en bit og to med Attraqua røyeagn.


Røya er jo ikke stor og en god del mindre enn den jeg fikk sist helg. Kanskje 150g? Vakker er den i allefall!


Like etter er det fisk på hos Issac. Han håper på røye, men det viser seg å være en pen ørret. En god halvkilo stor.


Triumferende kan han løfte den inn på land i håven. Den gikk på langt ute, på møresilda.


Forsiktig får Issac satt ørreten tilbake i vannet igjen. Den kan vi jo stifte bekjentskap med neste år er tanken.

Etter nesten fire timers fiske pakker vi sammen i det en ny regnskur ramler ned over oss. Det er først nå siste timen at det har regnet litt. De første timene har vært fine. Grått ja, men rimelig i le for vinden der vi var i dag.

I det jeg skal rygge meg ut på grusveien igjen klarer jeg å kjøre meg fast i grøfta. Da er det greit at Issac har stor, kraftig bil og får dratt meg opp på veien igjen. Takk for turen, Issac og takk for hjelpen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.