torsdag 14. februar 2019

Kilosørret på første turen!


Med nærmere tosifret antall varmegrader i lufta i dag, ja da måtte jeg bare prøve. Isen burde være gått nå på fiskevanna.

En tung forkjølelse noen dager har lagt en demper på turaktiviteten den siste lille uka, men i dag måtte jeg benytte sjansen. Med tidlig fri fra jobb måtte jeg ut og prøve noen kast i mildværet.

9 varme grader i lufta da jeg parkerte bilen ikke langt fra fiskevannet. Det er St.Hans-temperatur det her jeg bor, altså sommerlig. Med mildværet siste uka burde isen på vanna i distriktet være borte nå.

Neida, det lå ennå is i vikene i fiskevannet, men trolig siste dagen i dag. Iskaldt i vannet i alle fall. Det tok ikke lange tiden før jeg kjente kulda gjennom vadebuksa, selv med et isolerende plagg under.


To-tre ganger var ørreten etter julepynten, før den endelig tok. Da vippet jeg bare sluken uti, der jeg så den sist, så hogg den på få meter fra beina mine.


En ikke altfor lang kamp, før jeg fikk den i håven. De er nok litt preget av det kalde vannet ørretene nå.

Kilos! 1030g når håven trekkes i fra

Etter noen bilder og veiing i håven fikk kilosørreten, en finfin kubbe, svømme ut igjen. Jeg setter normalt all fisk over halvkiloen tilbake her i dette vannet.


Det er kanskje litt tidlige å si at brunørretsesongen er i gang, midt i februar, men holder mildværet seg framover, og vi unngår mer kulde, ja så kan vel jakten starte skikkelig snart her i mitt distrikt. Det var moro i dag uansett å ta brunørret på haspelstanga så tidlig. Strengt tatt var det ikke første turen i år heller. Jeg prøvde haspelstanga en liten tur også i januar, men da uten kjenning.

Jeg gav meg i ettermiddag da jeg begynte å miste følelsen i beina. Det var iskaldt i vannet. Da hadde jeg hatt en kjenning til med fisken i vannet, men ikke mer.

Nå blir det en rolig helg antar jeg. Hyttetur til Rullestad i Etne er planen. Om det blir så mye tur der, er litt usikkert.

1 kommentar:

Lady Ingunn sa...

Det er noe eget med fisketur når han biter :) Men jeg fisker kun for matauke og ikke for hygge ;)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.