fredag 30. august 2019

På SLT-leir med klassen min!


I mange år nå har Haugesund kommune sendt alle sine 9.-klasser på SLT-leir. Så også i år og nå var det min klasse som skulle på tur til Vigdarheim i Sveio.

Jeg er kontaktlærer for tiden for en virkelig kjekk 9. klasse i hjemkommunen min. Siste døgn har vi vært på leir, den såkalte SLT-leiren i niende klasse.

Til å være en kommune som nettopp har karret seg opp fra ROBEK-lista, og har hodet over vannet økonomisk, ja så er det skryt til kommunen at den har klart å opprettholde denne leiren så godt det har latt seg gjøre gjennom mange magre økonomiske år.

Som lærer i ungdomsskolen vet jeg, og ser jeg, at denne leiren, samt bli-kjent-leiren på 7. trinn, er svært viktig for ungdommene og oss voksne lærere og andre rundt ungdommen.

Jeg har tidligere skrevet litt her på bloggen (verdt å klikke på!) om nettopp SLT-leirene til Haugesund kommune. Som lokalpolitiker de siste årene har jeg også deltatt i det øverste organet til SLT-arbeidet i kommunen.

SLT står for Samordning av lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak, og Haugesund kommune har drevet dette arbeidet i mange år nå, positivt for både barn, ungdom og voksne. Det kan jeg skrive under på.

I går la min egen klasse, som jeg er så heldig å være kontaktlærer for disse tre årene på ungdomsskolen, ut på tur, til et døgns leir på Vigdarheim, ved vakre Vigdarvatnet.
En god mils sykkeltur fra skolen gjennom Djupadalen og anleggsveien til Skarstad og videre til Halseid helt nord i kommunen gikk unna på drøye halvannen time.

På Halseid fikk vi en god time med sprudlende Irene Halseid som serverte tomatsuppe og yogaøvelser.

Vi parkerte syklene på Halseid hos Irene og tok beina fatt de siste 5 kilometrene omtrent. Det var bløtt i terrenget etter regnvær, men det la ingen demper på humøret.
Framme på Vigdarheim, ja så ble det å fordele seg på rom før bading i Vigdarvatnet. Det ble både en og to turer i vannet for mange + turer i kano.


Middagen ble tatt på grillen i den fine gapahuken på Vigdarheim, før kvelden senket seg. Kontaktlærer'n kan informere foreldre som leser dette at det faktisk var helt knyst godt før midnatt på alle rommene. De var stuptrøtte ungdommene etter en lang dag i frisk luft.

Reveljen gikk halv åtte i morges, og det var mange trøtte tryner som snart dukket opp i stua til medbrakt frokost.

Etter frokost, ja så tok Per Andreas (kroppsøvingslærer for klassen) hovedansvaret for renholdet av hytta, undertegnede hjalp til så godt han kunne. Vi forlot Vigdarheim langt renere enn hva vi kom til mener vi.


I vekslende vær la vi avgårde kvart over ni. 5 kilometer til Halseid og Irene igjen ble raskere unnagjort enn turen motsatt vei i går.



Hos Irene så fikk vi servert både pølser og pannekaker i regnværet som herjet utforbi. Dette i tillegg til latteryoga som Irene presenterte for oss. Artig.

På Halseid ble også gruppeoppgavene gjennomgått, der hver elev hadde tatt et "selvportrett" i naturen.

Irene går gjennom "selvportrettene" til hver elev

Fra Irene gikk sykkelturen for de aller fleste smertefritt hjem til skolen, der de første var framme rundt halv ett. Det må være rekord!

Klassens siste SLT-tur vil nok huskes lenge. Takk til Haugesund kommune som legger kroner i dette, både for et bedret klassemiljø og virkelig fin trim. Det ble nemlig 2 mil på sykkel og en mil til fots i krevende terreng dette døgnet. Ungdommen kan virkelig være stolte av hva de har lagt bak seg av distanse på ett døgn. De fortjener en god helg nå! Bra jobba folkens!

PS! Neste tur jeg har med elever på skolen jeg jobber går til Løkjelsvatnhytta i Etnefjellene. Det kan der bli virkelig fullt helga 27.-29. september. Planlegger du hyttetur i Etnefjellene den helga i høst, så anbefales det å styre unna Løkjelsvatnet. Så er det sagt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.