søndag 25. august 2019

Vindfullt på Vigdarvatnet


Det ble et døgn på Vigdarvatnet denne helga etter at Ally var montert igjen etter sommeren. Nå var hun klar for tur igjen.

Vigdarvatnet er lett tilgjengelig og kjapt komme til. Lørdag formiddag var jeg på vannet litt over 11 fra Lindøy. Det var lovet varmt vær og ikke for mye vind.


Vel, vinden bommet nok meteorologene på litt vil jeg mene. Jeg merket det allerede utenfor Vigdarheim at den tok godt fra sør-sørøst. Jeg sneik meg ut vest for "Skilpaddå" og fikk bølgene fra siden.

Jeg kom meg over inntil land ved Skorpo og fulgte land østover, men fant det umulig å krysse over til Skorpeneset. Det var begynt å gå hvitt utpå.

Med vinden i ryggen så fikk jeg en voldsom fart nordover mot Skorpesundet. Nesten innerst så kom jeg meg over mot land ved Skorpeneset, men for langt nord. Jeg fikk kjempet meg sørover langs neset med vind og bølger i mot og rundet tuppen med et nødskrik. Det var ubehagelig de siste hundre meterne der.
Yr hadde meldt 5-6 sekundmeter vind, helt greit i en Ally, men rundt klokka 12 ja så mener jeg den må ha vært opp i det dobbelte over Vigdarvatnet. Utover ettermiddagen så økte det også på. Opp i en god kuling på det verste der.


Jeg har snart teltet oppe og leiren etablert på den faste plassen, tross vinden som ikke er kald. Rundt 20 grader må det være lørdag ettermiddag.
Det blåser så mye at jeg venter lenge med å fyre bålet, men i sekstida så har vinden roet seg noe og jeg får fyr på veden jeg har med. Hele 3 sekker ble med i kanoen. Jeg skal ikke gå tom.


Mye mat har jeg ikke med, kun noen ostesmørbrød som varmes på bålet. Fisking har det heller ikke blitt noe av i vinden denne lørdagen. Boka jeg har med har fristet mer i leiren til å baskes med slukstanga i vinden.


Det er luksus igjen å ha god tilgang på 4G-dekning. Man kan være på tur og få med seg på TV akkurat det man ellers ville fått i sofaen hjemme.


Det er også helt greit å slå av TV, og bare nyte stillheten og bålet utpå kvelden.


Det er en varm kveld der jeg er i teltet rundt halv tolv. Jeg får god gjennomtrekk med dørene åpne. Heldigvis er det lite insekter, og ingen som stikker. Høsten som er i anmarsj nå er fin slik.


Det er nesten helt stille da jeg er oppe i 7-tida. Kanskje er det hele 20 grader i lufta. En svak, varm bris kommer forsiktig over vannet fra sørøst. Det tegner til en fin dag.


Jeg er tidlig oppe nettopp av en grunn. Jeg er nemlig redd vinden vil ta seg opp utover formiddagen som i går og skape trøbbel for hjemturen. Det blir derfor tidlig avgang fra Skorpeneset.


Jeg er i kanoen litt før 9 og nå kan jeg fint krysse over mot "Japan" nord for Lindøy uten å kjempe mot bølger og vind.

På den grønne møresilda jeg har etter kanoen er det fisk på midt utpå. Ingen stor og da jeg får den inntil kanoen ser jeg at det er en bitte liten laks, to hekto stor kanskje. En sølvblank smolt. Den slår seg av i et meterhøyt sprang i lufta.


Jeg ser folk oppe på Vigdarheim. Da er nok leirstedet der utleid denne helga. En flott plass og jeg skal  faktisk dit mot neste helg med klassen min.


Jeg er rekordtidlig tilbake ved Lindøy og bilen. Godt før 10. Vel, det var for sikkerhetsskyld. Skulle det blåse opp som i går og jeg kom meg for seint av gårde fra Skorpeneset, ja da ville jeg fått en lengre vei hjem. Da hadde jeg nok padlet om Tveit og sørover langs land der mot Vigdarheim.

Jeg har ikke sett mye folk på vannet dette døgnet, kanskje ikke så rart med den vinden som har vært. En kajakkpadler passerte Skorpeneset lørdag ettermiddag og et par i en kano som krysset Dyngjevågen og la seg til på Krossneset for natta er alt. Ellers ingen andre på vannet.

Nå blir det ikke tur igjen før nærmere helga som nevnt. Da blir det sykkeltur med elevene mine til Vigdarheim, med avreise torsdag morgen og hjem igjen fredag. Krysser fingrene for at alt går greit da.

Stay tuned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.