lørdag 13. juni 2020

Sykkeltur til Ilsvatnet


I dag ble det endelig noe av sykkelturen jeg lenge har tenkt på inn i Etnefjellene. Sykkeltur inn til Ilsvatnet.

Rundt halv ti var jeg i vei innover fra Skarstøl på el-sykkelen. Lenge har jeg tenkt tanken om nettopp en slik tur. Nå var sekken pakket for et lite døgn inne ved Ilsvatnet i Etnefjellene.


Det er virkelig sommerlig temperatur. 19 grader da jeg legger i vei, men vinden er ikke like velkommen. Den er virkelig kraftig der den får tak.


Det er ikke mange kilometerne å sykle til Ilsvatnet fra parkeringen, 5-6 kanskje. Det går unna raskt på el-sykkel. Det er greit å få brukt den litt, dyr som den var.


Like før utoset i Ilsvatnet forlater jeg sykkelen og legger kursen rundt neset nord for Kaldheimshovda.

På flyfoto har jeg sett meg ut området og sett meg ut et aktuelt sted for overnatting. Litt i tvil er jeg ettersom vinden ikke er særlig medgjørlig. Den må jo være opp i en god kuling i kastene.


Jeg finner litt le for vinden, og den halvtimen jeg fisker, ja så har jeg faktisk 6 innom på land, der 3 av dem er virkelig fine, opp i halvkiloen store. Da stemmer det jeg har hørt, at det er fin ørret i Ilsvatnet.


Jeg finner lett fine campplasser her, men jeg vegrer meg for å etablere noen camp. Vinden kommer i virkelig fart fra sørøst. Det er utrivelig til tider, selv om den langtfra er kald, vinden.
I sekken har jeg både sovepose og tarp, og det jeg måtte trenge for et lite døgn her inne. Vinden derimot er det lite å gjøre med. Jeg tar til vett etterhvert og finner ut at det får bli en liten dagstur dette i stedet.
Det blåser nemlig stikker og strå her på Ilsvatnet i dag. Det frister lite å ligge under tarpen i slik vind. Litt redd er jeg også for å miste utstyr ut på vannet i denne vinden. Da blir det en eventuell lang tur rundt for å hente det på andre siden.

Nei, det blir ingen overnatting ved Ilsvatnet denne gang. Det får bli et annet år. Uansett var det spennende å få sett vannet og området jeg bare har hørt om og sett ovenfra, bokstavelig talt. Jeg har flere ganger sett ned på vannet fra vest.

Ilsvatnet til venstre, Krokavatnet til høyre

I totida er jeg på sykkelen igjen retning bilen. Det får bli en ny tur opp hit et annet år. Kanskje da i kano, ja for det har jeg faktisk tenkt endel på. Da blir det nok via Krokavatnet nedstrøms Ilsvatnet jeg starter. Det er kort opp til Ilsvatnet derfra.

Nå fikk jeg i alle fall bekreftet det jeg har hørt fra mange. Det er virkelig fin ørret i Ilsvatnet i Etnefjellene, og ideelt er det også å bruke sykkel inn dit.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hei! Fisket litt fra packraft i basurd/krokavatnet i fjor. Fin fisk der og. Prøver nok både der og ilsvatnet i år igjen🙂

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.