torsdag 11. juni 2020

Bærfis


Den heter ganske sikkert egentlig Grønnbreitege (Palomena prasina), den lille grønne tegen jeg hadde på benken foran meg i ettermiddag.

Jeg har ikke mye greie på disse skapningene, men at det var en tege, ja det visste jeg. Det var i grunnen lett å finne ut hvilken art dette sannsynligvis var, ved hjelp av det allvitende nettet.

Bærfis ser jeg er et kallenavn da den kan utsondre en ekkel lukt føler den seg truet. Den var tydeligvis trygg hos meg på benken, for jeg kjente ingen. Jeg har riktignok kjent lukta tidligere vet jeg. Denne trives nemlig godt blant bringebær og suger saft av disse bærene. Den kan da også sette smak på bærene.


Hvis dette virkelig er en Grønnbreitege, ja så finnes den nok også på Vestlandet da, i motsetning til hva som sies på Wikipedia.

En artig liten naturopplevelse i Haraldsvang i ettermiddag dette, selv om den ikke var større enn en fingernegl.

Kilde: Wikipedia

EDIT 1. oktober 2020: Dette kan med stor sannsynlighet heller være en Einerbreitege. Kilde: Artsorakelet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.