søndag 23. august 2020

Jomfruturen i packraft

 

I dag fikk jeg meg jomfruturen i packraften som ble anskaffet sist uke. Liervatnet i Sveio ble besøkt.

Det er alltid spennende å ta i bruk en helt ny og ukjent farkost som packraft er for meg i år. Jeg hadde egentlig tenkt å vente til over jul med anskaffelsen, men ble fristet etter turen på Vigdarvatnet sist helg og heiv inn bestilling.

I dag ble det jomfrutur i båten på vakre Liervatnet i Sveio. Nabo og kollega Ove som også nylig skaffet seg en slik båt ble med. For han var det første turen på Liervatnet.

Vi fikk oss en finfin tur på et par timers tid i dag i rimelig vekslende vær. Kaldt var det ikke, heller ikke i vannet. Så mye fisking ble det ikke. Jeg vil nok trenge en god stangholder til båten ser jeg. Da blir det litt enklere.

Neste gang så vil jeg få testet mulighetene med tizipen, altså glidelåsen som gir mulighet til å laste bagasje inn i selve packraften. Det skal bli artig å prøve.

Det er en overgang å gå fra kanoen til en packraft og jeg ser både fordeler og ulemper. Jeg får i alle fall ikke mange vedsekkene med meg i denne nye båten, men minst én bør jeg klare.

Foto: Ove Igland

Nå krysser jeg fingrene for en fin neste helg. Da blir det overnattingstur regner jeg med, og bålfyring.


3 kommentarer:

Unknown sa...

Heisann😊så i bloggen din du skulle teste sølvkroken snelle onyx og stang norse 9'6.Jeg fant ikke noen konklusjon på det.testen var fra noen år tilbake så tror sølvkroken har oppgradert settet nå.Hvordan var aksjonen på stanga og hav syntes du om settet? Tenkt å bruke stanga til mark,splitthaggel på fjell og til flue duppefiske. Hilsen morten

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei. Det ble dessverre ikke noe av det. Stanga knakk faktisk i bruk etter sjøørret på Sørlandet. Den kan nok ha fått en skade under transport som gav den en svakhet. God stang, som minte meg litt om aksjonen i min 10-fots Shimano Speedmaster, men jeg reagerte på toppringen som var så trang at jeg ikke fikk gjennom svivelen. Det likte jeg ikke. Snella har jeg ikke brukt siden den gang. Litt for tung synes jeg den er i forhold til Shimanosnellene jeg bruker. Snella har jeg liggende som en reservesnelle på Sørlandet. Jeg kjenner ikke til oppgraderinger som evt. er gjort med nevnte stang og snelle.

Unknown sa...

Tusen takk for svar😊

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.