fredag 21. august 2020

Packraft - endelig!


Det har ikke vært få som har anbefalt meg å skaffe meg en packraft de siste årene. Nå i august kom det endelig en i hus her.

Jeg har dratt lenge på det om dette var noe for meg, men etter turen i Femundsmarka i sommer, ja så ble jeg overbevist om at en slik farkost nok vil kunne være et godt supplement til Allykanoen.


Allykanoen havner nok ikke i opplag, men blir kanskje brukt kun her lokalt, på lokale vann i framtiden for det meste. Det er fordeler og ulemper med begge disse farkostene, og noe som også har holdt meg litt igjen med tanke på en packraft.

I sommer så møtte jeg og Frank på et par med packraft og fikk se og høre litt fordeler med disse i turområder vi frekventerer, som Femundsmarka.

Det er mange modeller der ute å velge blant, men jeg har av flere blitt anbefalt denne fra Kipara.  Mange lovord er også skrevet om dette merket har jeg sett, derfor havnet jeg på en Kipara Char 265 Large m/tizip.


Med en kajakkåre i karbon, samt en NRS Chinook flytevest så vil vekta på dette utgjøre knappe 6kg til sammen. Det er overkommelig og får plass på sekken.

Allerede i sommer snakket jeg og Frank om en retur til Femundsmarka neste sommer i packraft med start på svensk side, i Käringsjön, gjennom labyrinten og oppover mot de svenske Övre og Nedre Muggsjöene, der Nedre på norsk side kalles Midtre Muggsjø. Herfra nedover Mugga. Det kan bli en flott tur i packraft tror vi.

Nå håper jeg på litt finvær, så jeg får prøvd denne farkosten lokalt snart. Det kommer nok noen ord på bloggen om jomfruturen, helt sikkert.

EDIT: Etter kontrollveiing med den digitale fiskevekta finner jeg at utstyret veier 6,3 kg. Dette er inkludert pumpesekk, kjølfinne, ryggstøtte, pute samt spruttrekket og oppbevaringsposen. 200g ekstra blir det med den elektriske pumpa.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Grattis med raft Bjarne. Har samme selv men i 285 og uten zip. Blir noen kilo men langt lettere enn Allyen. Bare en liten ting til turen din neste år. Så vidt jeg vet er det ikke tillatt med båt, kano eller "annat fartyg" i Øvre og Nedre Muggsjø på svensk side.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei du! Takk for viktig info. Det gjør jo nok at vi må endre akkurat den ruta litt.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.