søndag 16. august 2020

Tilbake på Vigdarvatnet

Det ble et finfint døgn på vakre Vigdarvatnet i Sveio denne helga midt i august. Det er sjelden feil å ta turen på Vigdarvatnet.

Jeg er tilbake i jobb igjen etter en noe annerledes sommer, på godt og vondt. Til uka blir det å undervise ungdommen igjen, men først fikk jeg meg en fin overnatting på Vigdarvatnet igjen.

Ally ble montert i sommervarmen på terrassen sist i uka og lørdag morgen var jeg i vei mot Lindøy og sjøsetting der. En nordlig bris i mot gav ikke mye problemer. En drøy halvtime brukte jeg over mot Dyngjevågen.

I titida var allerede leiren etablert på Skorpeneset og det komfortable turdøgnet kunne ta til. 

På vei over hadde jeg hatt en sluk bak kanoen, men ingen kjenning. Utover ettermiddagen ble det noen kast også fra neset, men lite å kjenne.

Det var først seint på kvelden en liten tass var på en stund før den slapp. Ikke så farlig at fisken uteble. Jeg hadde nok mat med.

Det er tydelig et ganske godt bærår her vestpå i år. Litt tyttebær ble konsumert på Skorpeneset i helga.

Det er sjelden lite folk å se på vannet utover dagen. Jeg prater med to karer i en båt som er forbi, men ellers så er det lite aktivitet. Det står i stor kontrast til turen hit i vår. Da var det overraskende mange på tur her.

Jeg har med godt med ved i kanoen. Der har kanoen en stor fordel framfor packraft og kajakk. Det blir en overgang neste år å ta i bruk packraft tenker jeg.

Bålet fyres til dagsrevyen som jeg har på DAB-radioen. Genialt egentlig å sende den på radio.

Det blir en finfin kveld ved bålet. Jeg nyter stillheten med god bok, og av og til en pause fra den med noen kast med stanga fra neset.

Det stilner helt på kvelden og da blir det litt knott å kjempe mot. Bålrøyken holder de fleste unna heldigvis.

I ellevetida er jeg innendørs i teltet, men det er så mildt at dørene i ytterteltet står oppe. Jeg trenger den gjennomtrekken.

Jeg sover forbausende godt gjennom natta til tross for den milde temperaturen. Normalt ville jeg nok våknet langt flere ganger i løpet av natta enn hva jeg gjør denne. 

Jeg våkner i halv åttetida til tett tåke utenfor. Teltet er fuktig som resten av terrenget her. Heldigvis ikke kaldt.

Morrabålet fyres likevel og jeg nyter å sitte i røyken derfra pga. endel knott som vil holde meg med selskap. Heldigvis så kommer et vinddrag fra sør i nitida som også hjelper på.

I det tåka slipper litt av taket og jeg kan se over Dyngjevågen så starter jeg nedpakkingen av leiren.

Jeg har vinden i mot sørover mot Lindøy. En 18g møreungen sluk bak kanoen gir ingenting på vei over. 

Det er kun én båt jeg ser på vannet denne formiddagen, ellers helt stille der jeg tar turen sør for "Japan" før jeg tar inn mot bilen som er parkert ved Lindøy.

Det ble igjen et virkelig fint døgn på Vigdarvatnet og som sagt overraskende stille. Fuglelivet som var så høylydt i vår, var også nesten helt fraværende. Det går virkelig mot høst der også.

Nå blir det full jobb fra i morgen av og framover. Jeg håper likevel på fine helger i høst og at september og oktober kan bli fine værmessig. Da skal man ikke se bort i fra en ny tur her på vakre Vigdarvatnet med Ally.

3 kommentarer:

Anders sa...

Flott tur Bjarne! Går du for packraft neste sommer? Jeg har vurdert det lenge, men klarer liksom ikke forsvare prisen når jeg allerede har kano. Bestemt deg for modell?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Anders! Takk for kommentar til innlegget! Ja, det blir packrafttur, og faktisk allerede i høst! Den ble faktisk bestilt i går fra sofaen etter turen. Egentlig hadde jeg tenkt å vente til etter jul, men så er det jo så enkelt å bestille over nett i dag... ;) Det blir en Kipara Char 265 Large med tizip. Kommer nok litt om det på bloggen når den er i hus i høst og planene med den. Den gir jo noen andre muligheter enn med Ally. Det er fordeler og ulemper med begge. :)

Anders sa...

Ser frem til å lese om erfaringene du gjør med packraften. Kanskje jeg må slå til også:)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.