tirsdag 21. desember 2021

Endelig vintersolverv!

 

Endelig er dagen der da det snur mot lysere tider. Jeg har nesten gjort det til en tradisjon her på bloggen å nevne akkurat dette hvert år.

Det har selvsagt med at denne spesielle dagen, i mitt liv, er en merkedag. Jeg trives nemlig best i den lyse årstiden med det friluftslivet jeg kan drive da.

I dag klokka 16.59 her jeg bor står sola lavest i løpet av året pga. jordaksens maksimale helning vekk fra sola. Fra da av vil sola for hver dag stige høyere og høyere fram mot sommersolverv om et halvt år. Dagene blir lengre og lengre igjen.

Dette innlegget forfattes fra hjemmekontoret, men fra i ettermiddag av er det endelig også juleferie. Den vil jeg ta lenger sør er planen.

Kilder: Timeanddate.noWikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.