lørdag 1. oktober 2022

Oktober!

 

Etter uværet i natt kunne det ikke være dumt med en tidlig fisketur. Så også gjort.

Sola presser seg fram utpå tidlig formiddag etter at siste regnbyge har tømt seg over turbloggeren. En halvtime senere og ingen fisk på land pakkes det sammen på bredden.

En omvei hjemover gir en liten times fiske i Skjoldafjorden, på Lie. En vakfest av de store møter turbloggeren på blikkstille fjord. Det er ikke sjøørret, men flotte makrell som jager i overflaten like utenfor piren.

Etter et par slukbytter finner jeg sluken som makrellen vil ha og i løpet av kort tid er 6 fine på land.

Det er sluken Jerken, fra Sølvkroken som fanget. Kanskje ikke så rart heller når jeg ser mageinnholdet hos et par av fiskene.

Badeplassen på Lie ved Skjoldafjorden viste seg flott fram i formiddag. Litt over 11 er jeg på vei hjem med makrellfangsten. Jeg kunne helt sikkert fått mange flere, men det er grenser for hvor mange jeg klarer å spise.

Kort etter ankomst heimen er fangsten gjort bein- og skinnfri. Nesten en kilo reint makrellkjøtt omvandles til herlige makrellkaker. Det blir supre måltider og pålegg de kommende dagene.

Det blir ny tur i morgen, andre dagen i oktober. Skal ikke se bort i fra at det da også blir tur til Skjoldafjorden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.