fredag 22. desember 2023

Vintersolverv og perlemorskyer

 

I dag på dagen vintersolverv, da sola snur fikk vi endelig se et flott naturfenomen som ikke ofte viser seg.

Det var et hyggelig gjensyn jeg opplevde i morges før soloppgang. Flotte perlemorskyer var endelig å se her fra sørvestlandet også. Østlendingene og de lenger nord har fått se disse skyene noen dager, men nå var det vår tur her sørvest.

Disse skyene er blant de flotteste naturfenomenene i mine øyne. Iskrystaller som sollyset reflekteres i høyt oppe i stratosfæren, 20-30 kilometer over bakken.

Det er været de siste dagene som ved hjelp av fjellene i Norge har presset fuktig luft høyt opp i atmosfæren der fuktigheten fryser til ørsmå iskrystaller. Når sollyset brytes i disse, i riktig vinkel, ja så ser vi dette fargespillet som minner om tilsvarende i perler. Derav navnet perlemorskyer.

Skyene kalles også polarstratosfæriske skyer og opptrer ikke for ofte, men jeg har sett slike tidligere fra Haugesund. Også fra tiden min i Telemark og fra årene i Nord-Norge så har jeg fått oppleve å se dette naturfenomenet.

Bildene jeg viser i innlegget her er alle tatt med mobiltelefonen fra verandaen. Som tidligere nevnt så er turlivet satt på vent pga. gipset fot. Da er det ikke veldig enkelt å komme seg særlig lenger enn ut på verandaen. Men selv der er det naturfenomener å se.

PS. Her kan du lese en eldre artikkel på yr om fenomenet. Litt artig er det at et av mine bilder er å se i artikkelen. Vel verdt å lese.

PS2. Jeg har selv skrevet litt om disse skyene tidligere, her fra en liten sak i Fjell og Vidde for mange år siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.