lørdag 4. januar 2020

Perlemorskyer sett fra Haugalandet


I morges før soloppgang kunne vi her vest mellom bygeskyene se såkalte perlemorskyer på himmelen i øst.

Det er ikke mange naturfenomener på himmelen som slår disse vakre skyene i fargeprakt. Nå er det riktignok sola som får skyene til å se så fine ut, da det er sollyset som brytes i ørsmå iskrystaller som danner disse skyene.

Det er helt sikkert uværet fra vest det siste døgnet som er opphavet til hva vi kunne se her vestfra i morges. Når fuktig luft presses høyt opp i luftlagene av en fjellkjede, ja helt opp i stratosfæren i 25 kilometers høyde, da kan slike skyer dannes. Den fuktige lufta kondenseres til iskrystaller sollyset kan brytes i og danne de vakre fargene.


I morges var det ikke lenge fenomenet var å se nettopp pga. uværet og bygeskyene som kom inn fra nordvest.

Fenomenet er ikke veldig vanlig, men jeg har sett det fra Vestlandet noen ganger. Det er oftere sett lenger nord. Derfra har jeg kanskje mine fineste bilder av disse skyene:

Perlemorskyer sett fra Alta, 22. januar 1991

Jeg vet at lignende skyer har vært sett fra Østlandet og Trøndelag i nyttårshelga, men det har trolig vært skyer lavere ned i atmosfæren, som linseskyer og slørskyer. For alt jeg vet så kan selvsagt også skyene som ble sett fra Vestlandet i morges også ha vært slike skyer.

Vil du lese mer om hvordan perlemorskyer oppstår klikker du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.