søndag 25. februar 2024

Årets første!

 

Knappe 10 minutter tok det før første brunørret var berget i håven i år. Det er moro når det skjer så tidlig på året.

Jeg måtte jo bare prøve i et fiskevann på vei ut etter sjøørreten i formiddag. Jaggu var jo ørreten våknet etter isblokaden i vinter. Gode 4 hektogram gav jeg den i håven. Den fikk svømme ut igjen etter fotograferingen.

Jeg tok ikke mange kastene etter at ørreten var innom håven, iskald som trekken var. Knapt 3 grader viste termometeret i bilen. Kanskje et kvarters fiske til sammen i fiskevannet i formiddag.

På fine Lie badeplass i Skjoldafjorden derimot hadde jeg en finfin times tid i nesten blikkstille vær. Det var bare de siste ti minuttene at det ble kjølig og jeg hinket på krykka tilbake til bilen.

Den timen jeg fisket der var det likevel litt liv å spore. En liten tass på helt inntil land før den slapp, en litt større som fulgte sluken samt to, tre solide napp kan noteres.

Positive fiskeopplevelser i dag altså. Jeg er freidig nok til å tromme sesongen i gang når det gjelder jakten på ferskvannsørreten her i distriktet. På langtidsværet til Yr så meldes det vårlige temperaturer i ukene som kommer.

At det blir tur ut igjen etter ørreten snart, ja det er garantert. På onsdag får jeg også sjekket om jeg kan kaste krykkene. Jeg krysser fingrene for at det vil skje, for nå tærer det alvorlig på tålmodigheten etter å utvide aktivitetsradien. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.