onsdag 26. juni 2024

Siste uka i juni

 

26 krabber i teina er ingen rekord, men kort i fra den på 29 fra i fjor. Joda, sørlandssommeren leverer!

Jeg er inne i den siste uka i juni denne sommeren og nyter hyttelivets goder her ved sjøen. Den sjukemeldte armen er på bedringens vei, for de som lurer, men noe av det planlagte malerarbeidet utgår inntil videre.

Jeg må hvile armen så godt som det lar seg gjøre og knasker smertestillende for søvnens skyld ennå. Om en god uke eller to er det packraften som gjelder. Da må armen være dugandes til det. Vel, jeg hadde samme problemstilling i 2021 og knasket smertestillende gjennom hele sommeren og padlet som en helt likevel. Der har du meg!

Til nå i sommer har havet vært gavmildt den gamle turbloggeren. Makrell, sei og lyr har fylt fiskekassen i båten. For ikke snakke om lyr! En flott, kanskje opp i 5 kilos lyr beit på her om dagen. Den er blitt til saftige lyrburgere må vite!

Det er første gang jeg forsøker meg på nettopp fiskeburgere, men garantert ikke siste. Her snakker vi enkel og vanvittig god mat! Sjelden har jeg vært så fornøyd med matlagingen! Ja, for enklere kan ikke burgere lages tenker jeg.

Jeg gjorde det enkelt med en stavmikser, der lyrbitene (skåret i biter og lettsaltet og avkjølt i kjøleskapet over natta) som var avkjølt et døgn, ble mixet til en fin deig sammen med 2-3 ts salt og med en sleiv iblandet ett egg, ca. 1 dl matfløte og finhakket løk og rød paprika. Litt svartpepper som krydderier i. (PS: Det trengs ikke noe bindemiddel til lyr, det går nemlig svært fint uten!)

Jeg vætet hendene og laget fine "snøballer" av lyrdeigen og la dem på steikepanna i rapsolje. Klemte dem litt flate der, og vips, ja så var de på gang! 4-5 min på hver side og på god varme. 

Det ble en herlig burgermiddag og flere deilige frokoster de kommende dagene med burgerpålegg på brødskiva.

Vel, nok om sjølberga mat her på "Bjarnes matblogg". Dette er siste uka før ferien endrer form nemlig. Til helga er det nordover igjen for å pakke om til andre turmål. Packraften skal luftes og innsjøen Isteren er målet om halvannen uke går alt som planlagt. Det gledes!

Stay tuned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.