lørdag 1. juni 2024

Liervatnet igjen i packraften

 

Det ble en finfin overnatting på Liervatnet helt sist i mai til første juni i godt sommervær.

En av hensiktene med turen var å få testet pakksekken som er innkjøpt til bruk bak på båten. Det er første gang jeg forsøker å pakke packraften på denne måten.

Nå fikk jeg også testet båten med en hel sekk ved framme på baugen, siden jeg her fikk bedre plass denne gang. I tillegg hadde jeg en 20-liter pakksekk med noen vedkubber også i fotenden oppi båten.

Det var meldt litt vind denne helga, men den ble ikke plagsom. En finfin bris fikk jeg i ryggen sørover på Liervatnet fra Lier der jeg ikke så en levende sjel i tretiden da jeg la i fra land.

Jeg hadde god fart sørover vannet med vinden i ryggen. Fiskestanga fikk hvile, noe den også gjorde det meste av døgnet på tur.

Den lave vannstanden var merkbar og den må ha vært rundt halvmeteren lavere enn da jeg var her sist, faktisk på første mai.

På holmen sør i vannet fant jeg leirplassen ledig, men endel søppel etter de forrige gjestene her var synlig og bålgrua var ikke akkurat brukendes. Trist at noen kan forlate en slik fin plass på den måten.

Jeg fikk ryddet opp søppelet og restaurert bålgrua tilbake til god stand før jeg pakket ut og satte leir.

Pakksekken jeg hadde på hekken på båten fungerte bra etter hensikten. Likevel så dropper jeg nok både stormkjøkken og bålkjele i den i fremtiden. Sekken ble litt for lang synes jeg med det også inni. Uten det blir den da rundt 6 kilo tung og med mykere innhold også enklere å pakke og feste til båten.

Innholdet i sommer blir nok da kun telt med plugger og stenger, soveposen, liggeunderlag, tarp og fjellduk. På returen pakket jeg også dunjakka ned i denne pakksekken.

Teltet var oppe i firetiden allerede og kvelden kunne senke seg. 

Middagen ble av den enkle sorten med pølsebiter stekt i panna sammen med en boks champignon. 

Kvelden ble stort sett tilbrakt ved bålet der både podkaster og TV på mobilen ble benyttet utover kveldstimene.

Da sola forsvant bak Lierfjellet i nordvest var det helt greit å trekke inn teltet og sovne til en podkast.

Det ble forholdsvis tidlig opp den første dagen i juni. I halv sjutiden var kaffevannet klart på bålet.

En rolig lørdagsmorgen ble tilbrakt mest ved bålet, men med noen få økter med fiskestanga fra land uten annet resultat enn noen napp.

I titiden var jeg tilbake i båten lettere lastet enn da jeg ankom i går. I lett motvind bar det nordover igjen med en kort stopp på en holme for å strekke på beina.




Tilbake på Lier var det blitt veldig folksomt. En hel speiderleir var ankommet med speidere fra Karmøy, Haugesund, Sveio og også noen helt fra Bergen ble jeg fortalt da jeg fikk en hyggelig prat med noen av lederne da jeg gikk i land.

Det ble en skikkelig fin liten tur i packraften igjen altså. En femte overnatting ute kan også noteres for sesongen. Nå får været avgjøre litt om det blir tur også neste helg på liknende vis.


PS. Vil du lese mer om turene mine med packraften, ja så er alt som omhandler packraften samlet her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.