torsdag 10. mai 2018

Fuktig ørretbonanza!


Væromslaget som var meldt i dag, burde trigge flere sportsfiskere enn meg til fisketur. Jeg opplevde nemlig et lite ørretbonanza i dag i regnværet.

Etter noen dager med temperaturer langt opp på tjuetallet var det i dag meldt mye nedbør, ja nærmest en syndeflod av bibelske dimensjoner. Enhver sportsfisker vet da at et slikt værskifte kan gi virkelig godt fiskebett. Det kan jeg si jeg faktisk opplevde i dag.


Tidlig i formiddag tok jeg nemlig turen til et vann jeg ble tipset om i fjor. En tur i vinter på isen der gav meg en pekepinn på at, joda, der kan det finnes fin fisk.


Det hadde høljeregnet en times tid da jeg monterte stanga nede ved bredden av dette spennende fiskevannet. På tredje kastet var det fisk på møresilda.


En feit, liten rakker på rundt to hekto størrelse. Kastet etter, en til på samme size. Fire stykker i håven på fem minutter kunne jeg snart notere meg.


Ikke lenge etter var det tyngre drag i snøret. En ørret på to-tre ganger tyngden av de første var på og gav en durabelig fight i regnværet. Mellom 6 og 7 hekto stor antok jeg vekta å være da jeg fikk den i håven.


Kort etter var det utrolig nok en tilsvarende fisk på. Denne kjempet også godt, men måtte innom håven den og til slutt.

Flere ørreter var innom håven den neste timen, og mange var også bortpå metallet og snuste. Virkelig spennende fiske i formiddag i dette vannet. Mistet også en av tilsvarende størrelse som de to største nevnt. Det går nok også større ørreter her i vannet da. Til sammen et tosifret antall ørreter var innom håven i dette vannet i dag, alle i svært godt hold. Her er det tydelig gode forhold. Det blir nok en tur tilbake til dette vannet ja.

På vei hjem kjørte jeg en stor omvei og stoppet en times tid også i favorittvannet mitt. Jaggu fortsatte ikke kalaset også her.


Her ble det også tosifret antall ørreter i håven og kun tre stykker under størstemålet jeg har satt for meg selv her.

Nevnte tre ørreter var mellom 2 og 3 hekto store. De to største av disse blir middag i dag.

Største i dag på ca. 750g

Sju-åtte ørreter ble satt ut igjen etter en tur innom håven. Disse var alle over halvkiloen store. Den største av disse rundt 750g.


Alle ørretene i dag ble tatt på møresilda i 10g størrelse. I det første vannet jeg besøkte i dag var det møresilda i gull holografisk med rød rygg som fanget. I favorittvannet mitt var det en blank, modifisert møresild med svart rygg og røde prikker på siden. Denne har vist seg god i dette vannet.


Jeg hadde med meg vanntett kamera i dag i lommen. Det var lurt, for det ble veldig fuktig etterhvert de fire timene jeg var ute i regnværet i formiddag.

Nå skal det tørkes og så pakkes sekken for fjelltur i morgen. Krysser fingrene for fjellørret i steikepanna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.