tirsdag 1. mai 2018

Kom mai!


Endelig er mai her og den fine tiden med helgeturer og spennende ørretfiske. Mai skuffer sjelden.

I formiddag ble det en rolig, liten tur til favorittvannet. Bjørka der kunne skilte med ørsmå musører. Da skal jo ørreten bite sies det fra gammelt av. Nå har den jo bitt mer eller mindre i hele vår her i dette vannet, så det gamle tegnet stemmer kanskje ikke 100% akkurat her.


Det ble faktisk fisk på første kastet i dag. Først et solid hogg for så to sekund senere en vanvittig kamp med sprek ørret.


Det var en solid 5-6 hektos fisk som viste skikkelige krefter. Den var godt over størstemålet jeg har satt meg i dette vannet og fikk dermed svømme ut igjen.


Den modifiserte møresilda i 10g størrelse var fiskefangeren i dag. En litt mindre ørret kom i land litt senere, og denne tok jeg da opp i kultiveringsøyemed.


270g veide jeg denne andre ørreten til. Fin i formen var den og det tyder jo på gode forhold i vannet her.


Den tredje og siste ørreten i dag tok en 7g lillauren i kobber. Denne var mellom 4 og 5 hekto stor antok jeg og fin i formen den også. Den fikk svømme ut igjen.


Et yrende fugleliv var det ved fiskevannet i dag. Gjøken er her og det er også låvesvalene. Hakkespetten hørte jeg hamre inne i skogen. Det er en herlig tid å være ute nå.

Nå blir det vel ikke tur igjen før til helga tror jeg. Mulig kanotur med overnatting hvis ok vær. Satser på fiskefangst da også.

1 kommentar:

Aud sa...

Mai er flott :-)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.