søndag 10. juli 2011

Håper børen blir lettere å bære med ny sekk

Helsport Fjellheimen 85L M

Siden 1995 har jeg hatt Norrønas Para Ranger på ryggen på langtur. En glimrende god sekk, men så aldeles for tung i seg selv synes jeg. Jeg begynner vel å bli gammel, men tiden har vært moden for utskifting/fornying av sekk lenge. Fordelen, men også ulempen, med en svær sekk er at man får alt man vil av utstyr oppi sekken. Man tar gjerne litt mer med seg enn hva man egentlig har behov for. De siste langturene har gitt meg endel nye erfaringer med tanke på pakking og nye sekker ser jeg har endel fine detaljer hva dette angår.

Helsport er kommet med en ny sekk og et nytt bæresystem i år. En god pris på XXL gjorde at jeg slo til nå på denne 85 liters sekken som kalles Fjellheimen. Den har ca. 10 liter mindre volum enn Para Rangeren uten sidelommer. Det er fint til å leve med mener jeg. Fjellheimensekken har også en stor fordel framfor Para Rangeren, nemlig vekten. Fjellheimen 85L M som det fulle og hele navnet er på sekken, har en egenvekt på 2,8 kg. Det er en god kilo lavere enn gamlesekken. Para Rangeren veier faktisk 4,5 kg når sidelommene er i bruk og ca. 3,7 uten sidelommer.

Nå blir det spennende å se hva Helsportsekken er god for. Første utfordring er Hardangerviddaturen fra midten av juli. Hva dommen blir over sekken kommer jeg tilbake til her i bloggen.

4 kommentarer:

Miss McKill sa...

Spennende med ny sekk! Håper den er knallgod:o)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Det håper jeg også. Gleder meg til å teste den skikkelig ut på tur snart. Drar avgårde i slutten av uka hvis været tegner bra. :)

Miss McKill sa...

God tur i så fall:o)

Anonym sa...

Jeg har samme sekk og har brukt den en del er kjempefornøyd :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.