tirsdag 28. mai 2013

Fjellduk + liggeunderlag


På turene mine har fjellduken vært med siden jeg første gang fikk tak i en slik. Den første var en fjellduk original fra Jerven jeg vant i en fotokonkurranse rundt 1990 engang. Den sleit jeg ut etter mange års bruk. Både glidelåser og alu-folien inni gav etter til slutt, samt et utall brente hull etter bålgnister gjorde den duken mer og mer ubrukelig. Jeg var ikke akkurat snill med duken til tider, men den fungerte godt. Det skal den ha. Jeg var veldig fornøyd med den.

Sist høst fikk jeg forespørsel fra Helsport om jeg ikke kunne ta med meg Helsports fjellduk på turene og se hvordan den er. Denne er nå blitt fast inventar i sekken.

Jeg har benyttet den med hell som vindskydd i vinter med armer og hette på isfiske. Lunt og godt inni der da. På overnattingsturene som jeg nå endelig er i gang med så er armene og hetta lagt igjen hjemme (for å spare inn noen gram) og det er kun selve duken som er med i sekken.

Helsports fjellduk kan brukes som overtrekk til sovepose. Bakdelen med slik bruk er kondensen som lett danner seg inni duken da og som gjør soveposen fuktig. I stedet har jeg på turene de siste helgene heller brukt fjellduken som overtrekk til liggeunderlaget. Jeg fikk i vinter tilsendt et oppblåsbart liggeunderlag fra Hekta på tur som sponser meg i år. Et virkelig bra liggeunderlag som jeg er strålende fornøyd med så langt. Et slikt oppblåsbart liggeunderlag bør man være noe forsiktig med og her kom fjellduken til sin rett som både beskyttelse og som ekstra isolasjon mot bakken. Liggeunderlaget har i seg selv en god R-verdi, men med fjellduken som overtrekk så økes denne betraktelig.

Liggeunderlaget tres inn i fjellduken som beskytter underlaget i leiren


Jeg kan kaste rundt på liggeunderlaget ute i lyngen utenfor teltet nå uten å være særlig redd for punktering. Fjellduken beskytter. Dette blir kombinasjonen på fjellturene i sommer og spesielt over tregrensa er dette tenkt. Fjellduken uten armer og hette, i transportposen, veier på min digitale kjøkkenvekt 567g. Liggeunderlaget fra Hekta på tur veier på samme vekt 480g inkl. rep-kitet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.