lørdag 17. november 2018

En aller siste tur med Ally i år


Det var egentlig bare ett alternativ i dag, turmessig. En aller siste tur med Ally denne sesongen, blikk stille som det var meldt.

Jeg ville nok angret stort hadde jeg ikke fått Ally på biltaket og satt kursen nordover til vakre Vigdarvatnet i dag. Meteorologene hadde meldt blikk stille og strålende vær. Jeg hadde ikke samvittighet egentlig, til å la være.

Utover fra Lindøy

Litt småkjølig er det riktignok da jeg legger i fra land ved Lindøy. Fattige 2 varme grader i lufta, men jeg kjente antydning til litt varme fra sola som lå lavt i disen i sørøst i halv titida.



Jeg tar østover gjennom sundet mellom "Japan" og Lindøy og får snart to stenger ut. Den ene med en solid flytewobler, den andre med en 18g Aura Lillauren.


Det store Vigdarvatnet sør i Sveio ligger blikk stille der jeg siger østover. Jeg vil ta turen nesten til Fjon i dag er planen.


Jeg er ikke veldig optimistisk med tanke på fiskefangst i dag. Det er seint nå på høsten, men de milde ukene til nå i høst kan kanskje lokke fisken opp. Joda, jeg ser et og annet vak her og der på den blanke flaten. Ingen store, men dog.



I sundet mellom fastlandet og Sildatønnholmen er det fisk på, men den slipper etter et par sekunder. Det var en møresild med røyemønster som lokket til bett.


I Stutatrævika tar jeg lunsj og koker kaffevann på gassbrenneren. Noen kast fra land her gir en liten ørret i håven. Fin i formen. Jeg tar og kakker den og tar den  med skulle jeg se ørna igjen, som tidligere i formiddag satt oppå Stutatræfjellet og kikket ned på meg.


I Kollesundet må jeg nesten obligatorisk ta turen innom den fine hula der på nordbredden. Artig å sige inn i en slik hule med kano.



Jeg legger vestover igjen i totida. Sola er på vei nedover i sørvest nå. Jeg bør klare å være tilbake til bilen ved solnedgang i firetiden.


Jeg er innom "Australia" for å strekke på beina litt. Blir fort litt stiv i kano i kjølig vær og det er godt å kunne strekke litt ut. På denne skogkledde holmen som speiderne kaller "Australia" er det fine campplasser inne mellom furutrærne.


Jeg merker godt at sola er på vei ned i vest. Den varmer ikke like mye som midt på dagen i dag. Jeg kasta anorakken på vei østover og nå er det ikke lenge før jeg må ta den på igjen.


I det jeg siger inn i bukta sør for "Japan" er det fisk på sluken bak kanoen. En to-hektos ørret har tatt Aura Flake-sluken. Jeg lar den svømme ut igjen, lett som den satt på enkeltkroken.

Jeg er i land ved Lindøy en halvtime før solnedgang, men her ligger alt i skyggen og det er skikkelig småkjølig. Knappe 3 grader viser termometeret i bilen da jeg er klar for avgang hjemover.

For en flott tur dette var! At været viser seg fra en slik fin side så seint på høsten, her på Haugalandet, ja det er ikke normalt, men det skjer. Med slikt vær er det også herlig å være på vannet. Det kunne ikke bli annet i dag. Likevel så var dette siste kanoturen i år. Det er sikkert. Jeg kan bokføre 8 turer da med Ally denne sesongen. Da tangerer jeg fjorårssesongen. Det er jeg fornøyd med.

Jeg vurderte, når sant skal sies, en teltnatt denne helga, men kveldene er lange så seint på høsten, og da frister det ikke så veldig.

Ved første anledning så demonteres Ally for vinteren. Det blir vinteropplag for damen i pakksekken. Når det skjer, så tar jeg også en oppsummering av kanoturene i år, som vanlig. Det har vært virkelig flotte turer i år.

Skulle du fristes av Vigdarvatnet så bør du ta en titt her, hvor jeg har samlet de fineste turene mine på denne vakre, lille innsjøen sør i Hordaland.

I morgen blir det ut på tur igjen, men da blir det innover i fjordene å kikke etter sjøørreten er planen.

Stay tuned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.