mandag 21. desember 2020

Endelig solsnu!

 

I dag er dagen jeg har ventet på de siste ukene, i dag "snur" sola og det går mot lysere tider igjen.

Det er vintersolverv i dag, eller solsnu som noen også sier. Sola "snur" jo egentlig ikke, det er heller banen til jorda rundt sola som i dag gjør at vi på den nordlige halvkulen er lengst unna sola, og jordaksen vender lengst vekk fra sola her i nord.

På min kalender er denne dagen alltid en merkedag og som jeg nesten hvert år skriver om her på bloggen. Nå starter utforbakken mot lysere tider, vår og sommer. Tidspunktet det skjedde i dag var kl. 11.02 ser jeg å lese på internett. Bildet øverst her er tatt et par timer etter, retning sørover.

Jeg har forflyttet meg lengst sør i landet i jula og tar juleferien i landets sørligste kommune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.