tirsdag 19. juli 2022

Niser på nært hold

 

I sommer har jeg sett niser, denne vår minste hvalart, flere ganger når jeg har vært ute på sjøen her på Sørlandet.

I dag ble det virkelig nærkontakt, ja faktisk øyekontakt med en av hvalene. Jeg hadde de nemlig både rundt og flere ganger også rett under båten.

En svømte forbi på to meters hold like under vannflaten og la seg på sida og kikket opp på meg. En virkelig flott naturopplevelse.

I morges var det stille og fint på sjøen og jeg ble oppmerksom på dyrene da jeg hørte det karakteristiske "nyset" som trolig har gitt det norske navnet til denne lille hvalen. Det kan høres ut som et nys når den er oppe og puster.

Vil du lese mer om vår minste hvalart ja så kan du lese denne gode artikkelen på Store norske leksikon.

Vil du se mer video av mitt møte med niser i dag, ja så kan du sjekke youtubekanalen min her. Jeg har også lagt ut en video på Instagramkontoen min her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.