torsdag 7. juli 2022

Furubukk faktisk!

 

Av og til så detter de ned rett foran meg, forskjellige skapninger og kryp. Så også i ettermiddag på det nymalte verandarekkverket mitt.

Med utdannelse innen både biologi og økologi, ja så er slikt alltid fascinerende. Hva kunne dette være for en skapning, nei for jeg kan jo ikke alle arter på rams, må vite.

Har du ikke lastet den ned ennå, appen, ja så gjør du det etter å ha lest dette. Appen "Artsorakelet" løste artsmysteriet på sekunder. Et godt bilde fra mitt mobilkamera var alt som skulle til. Den geniale appen kvitterte med "Furubukk", Monochamus sutor på latin.

Selv om Artsorakelappen gav 100% match så anbefaler den alltid å sjekke andre kilder også. Slikt er enkelt i dag med det store internettet. Store norske leksikon kunne bekrefte at besøket mitt nettopp var en furubukk.

Vil du også lære mer om denne lille, fascinerende skapningen, som jeg har gjort i dag, ja så kan du lese artikkelen på Store norske leksikon her

Appen "Artsorakelet" bør du ikke gå glipp av. Den finner du der du laster ned apper.

PS! Mer om Artsorakelet på bloggen her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.