lørdag 27. mai 2023

Maiørret

 

Jeg regner mai som den beste ørretmåneden på mine kanter av landet. Det er i brytningen mellom kald vår og sommer ørreten er lettest å få.

I morges ble det en liten tur til favorittvannet i den kjølige vinden som holdt temperaturen under tosifrede varmegrader. Knappe 8 var det da jeg gikk fra bilen.

Det var fisk bortpå sluken allerede på første kast og ikke lenge etter var den første på land også. Rundt 4 hekto stor. Fin i formen.

Da jeg gav meg halvannen time etter var det tre på land. To av disse tok den nye zebraen fra Sølvkroken som jeg har pimpet litt. 

Det var egentlig meningen å ta første fjelltur denne pinsehelga, men været som er meldt for helga frister ikke veldig å oppholde seg i høyden i. Neste mulighet er neste helg. Per nå ser været fint ut på langtidsvarselet.

2 kommentarer:

Simen sa...

Hei, jeg har fulgt bloggen din et halvt års tid nå. Jeg er innflyttet bergenser og har tatt opp fisking igjen etter en lengre pause. Jeg må si at jeg er ganske nysgjerrig på hvor dette favorittvannet ditt er. Jeg fisker mest sjøørret og har hatt god fiskelykke på Otertong, som du anbefalte, men skulle gjerne også prøvd meg i ferskvann. Har hittil bare testet i Eivindsvannet og et vann i Olalia, men det gikk heller dårlig begge gangene.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei. Sjekk ut vannene i Vigdarvassdraget, dvs. småvannene som drenerer ned i Vigdarvatnet. Der kan finnes fin fisk. Fiskekort og kart på Inatur.no. :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.