mandag 29. mai 2023

Fin morgentur

 

Morgenturen i dag ble etter hvert mer eller mindre todelt. Først til sjøen og så etter brunørreten i ferskvann.

Det var flo sjø klokka 07 i morges fant jeg ut like etter at jeg hadde stått opp. Helt stille vær var det og det fristet å forsøke etter sjøørret i Kvalsvik, denne flotte vika med den oppgraderte badeplassen jeg fortalte om tidligere i vår.

Appen Fisk Her forteller nemlig om gode sjøørretforhold i Kvalsvik. Jeg har faktisk ikke forsøkt etter sjøørreten der før og i morges ble det for første gang.

Ingen napp å kjenne etter en halvtimes fiske og da lokket heller ørretfiske i ferskvann mer. Turen gikk hjemom først for frokost og så av gårde til nabokommunen.

Her ble det fisk på land allerede etter få kast, En liten, feit kubbe av en ørret. Den ble tatt opp i kultiverings øyemed.

Ørreten virket litt selektiv der jeg var i formiddag og det var den lille, svarte modifiserte sluken på 4 gram som viste seg giftigst i dag.

Også en gammel modifisert møresild gav fisk i håven i dag.  Den har også tidligere vist seg god.

Den største ørreten i dag var over 6 hekto stor og fikk selvsagt svømme ut i vannet igjen etter  fotografering. 

Neste helg håper jeg på fjelltur med packraften på sekken. Værmeldingen ser bra ut per nå.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det er forbudt å fiske etter sjøørret i Kvalsvik! Når man er turblogger bør man sette seg inn i gjeldende lover og regler! Dette vil bli anmeldt!

Anonym sa...

Du gikk helt av støvlesksaftet da noen elever på tur ikke kjente til reglene i Femunden å fyrte opp litt tyri, du er jo ikke ett fnugg bedre her!… Dette er skuffende. Fiskereglene (Norsk lov) gjelder også bloggere.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei. Takk for kommentar til blogginnlegget! Jeg så ikke denne før nå. Ta vare på deg selv ;)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.