onsdag 13. juni 2018

Turfrokost


Jeg har flere ganger her på bloggen snakket om turfrokost. Igjen tar jeg opp den tråden om dette viktige måltidet på tur.

Problemet mitt er at jeg ikke er noe frokostmenneske i det daglige. En kaffekopp er gjerne starten på dagen for meg. På tur derimot så kan det være behov for langt mer energirik oppstart og da bør det være litt smakfullt også skal jeg få det ned.

Har landet på denne turfrokosten også i år

Jeg har forsøkt mye rart opp gjennom, men i fjor sommer forsøkte jeg denne kombinasjonen her for første gang, og den blir også med denne langtursesongen. Den fungerte fint.

Hovedingrediensen i min turfrokost nå er en Müsli frokostblanding fra Coop-nærbutikken min, "Fruit & Nuts". Den skal ha et innhold på 44% frukt og nøtter bla. rosiner, hasselnøtter, mandler, valnøtter, solsikkekjerner, papaya og havregryn og ananas.


I en pose på 750g av denne, blander jeg inn en pose á 130g tørrmelk (helmelkspulver) fra Nestlés Viking Melk. Tørrmelken fra Nestlé finner jeg i dagligvarebutikkene. Blandingen har jeg i en dobbel zip-lock-pose.

På tur røres dette ut i kaldt fjellvann i turkoppen min som tar inntil 4 dl. En god porsjon frokost.

Som ekstra energi og smak har jeg på en neve med Coops "Nutmix and Raisins", usaltede nøtteblanding. Den er virkelig god.

Alt toppes med et sukkerdryss før måltidet inntas med andakt. Av ovenstående blanding som utgjør i vekt 880g, gir dette 7-8 frokoster på mine turer.

Det skal sies at jeg ofte starter turene med brødmat, og når det er tomt, så går jeg over på ovenstående blanding.

3 kommentarer:

Henrik sa...

Dette skal prøves ut til før jeg skal i femundsmarka om ett par uker :) noen hakk bedre enn den kjedlige havregrynsgrøten :D

Anders sa...

Vett du om ein aen type enn viking melk som kan brukast?
E nemlig laktoseintolerant, så heilmelkspulver e sje akk bra��

Kjetil Elton sa...

Glimrende Bjarne.. Denne skal prøves.. meget snart..

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.