lørdag 9. juni 2018

Pakkeliste til 14 dagers kanotur


Det nærmer seg avreise til sommerens turer og pakkingen er allerede i gang. Det er mye som skal med.

Bilen har fått dyr service og reparasjon denne uka. Det ble et femsifret(!) beløp jeg måtte ut med. Det koster jaggu dyrt å holde seg med bil.

Så mye tur blir det nok ikke denne helga. Litt småslakk i kroppen pga. penicillinkuren er jeg, litt uffen. Mulig det blir en fisketur i kveld eller i morgen tidlig. Jeg bruker heller da litt av helga på planlegging og pakking før langturene i sommer.

Før lengre turer prøver jeg å få pakket alt som skal med så tidlig som mulig, av det utstyret jeg kan. En pakkeliste hjelper meg ofte da. Da får jeg en ganske detaljert liste over hva jeg vil ha med og vekten på alt.

Pakkelisten jeg jobber med nå er for kanoturen i sommer i Rogen og Femundsmarka. Den er planlagt som en 14-dagers tur med innlagt fottur noen dager. Da må det pakkes litt smart også med tanke på fotturen, samtidig som jeg kan ha med litt mer i kanoen enn hvis det var kun en fottur. Godt med mat er med.

Pakkeliste for 2 ukers kanotur Rogen/Femundsmarka

Jeg vil forsøke å holde vekta under 30 kg  på sekk inkludert pakksekken. I tillegg kommer jo det jeg bærer på kroppen av klær, kameraer, og selve kanoen og 2 padleårer. Alt skal jo bæres og løftes mellom vannene.

Jeg har god erfaring med å pakke for en slik tur i én stor ryggsekk + én 20-liter pakksekk utenom. Pakksekken vil inneholde mye av maten og kokeutstyr. Denne skal også fungere som ballast helt fremst i baugen i kanoen. Jeg må ha tyngde der i tillegg til sekken like bak denne. Vekten på pakksekken kan nok komme opp i 8-10 kg.

Bæring ned mot Iso Rovijärvi i Nord-Finland 2014

Lengre bæringer mellom vann gjøres gjerne i en to-gang på mine turer. Sekk og alt løst utstyr først, så kanoen. Dvs. at slik jeg pakker får jeg festet det aller meste på sekken når det skal bæres og så tar jeg evt. padleårer eller fiskestang i en hånd, pakksekken med mat i den andre.

Pakkelisten jeg viser i blogginnlegget her er omtrentlig klar, og gir et ganske godt bilde av hva jeg tenker å ha med. Kanskje mangler det noe, eller jeg vil bytte ut noe, jeg vil likevel forsøke å holde meg under 30 kg i sekk og pakksekk.

Jeg vet mange liker å lese slike pakkelister. Kommentér gjerne min liste, og jeg vil gjerne ha tips og råd fra deg hvis du har. Vekten jeg oppgir på de enkelte tingene i pakkelisten min er omtrentlig, men ofte rundet litt opp. Jeg har også lagt inn noen "Diverse" som gir litt slingringsmonn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.