søndag 28. oktober 2018

Siste teltnatt og kanotur i år?


Med finværet som ramlet ned over Sør-Norge denne helga så var det ingen tvil. Kanotur med overnatting!

Blogginnlegget inneholder bilder med produkter bloggeren er sponset med fra Salar Sportsfiske, Hekta på Tur og Sølvkroken/Nordic Outdoor.

Trolig ble dette også den siste av slaget denne tursesongen. Nå seinhøstes skal det godt gjøres at slikt finvær treffer en helg seinere i høst. Hvis så, ja så tar jeg kanskje én til.


Høsten i år har vært rekordfuktig og ingen helger har fristet spesielt til hverken kanotur eller telttur. Denne siste helga i oktober derimot, ja da slo jeg til og la i vei med kano og pikkpakk utover på herlige Vigdarvatnet.

 Utover på Vigdarvatnet


Rundt halv tolv lørdag formiddag var jeg i vei retning Skorpeneset på Vigdarvatnet i Sveio. 3 sekker med ved skulle holde meg varm i kuldegradene som var meldt.


Det er så og si helt blikkstille på denne lille innsjøen helt sør i Sveio kommune, sør i Hordaland. Jeg har vært her mange ganger før.


Forbi "Japan" så får jeg snøret ut med en 18g møreungen i enden. Den har gitt fin fangst før her på Vigdarvatnet.

Jeg er ikke veldig optimistisk med tanke på fiskefangst. Så seint i oktober så er det nok et stykke mellom de. Likevel kan jeg ikke la være å prøve.

Det er ledig på Skorpeneset. Det har vært gjester her siden sist jeg var her i august ser jeg. En bålgrue er laget inntil "sittesteinen". Jeg utbedrer bålgrua litt og plukker litt søppel. Snusbrukerne her kan gjerne ta med seg etterlatenskapene sine!

Jeg har teltet snart oppe også. Med bra fuktig bakke er tarpen fin å ha under teltet her. Med tanke på kulda som er meldt til natta gjør jeg også fjellduken klar under liggeunderlaget.


I det sola er på vei ned i vest er bålet fyrt opp. Med tre sekker ved med, så bør det holde greit utover kvelden og til morrabålet.

De siste solstrålene treffer Hodnafjellet, Valhest og Klauv

Med en gang sola forsvinner kommer kulda krypende og dunjakka er fin å ha med da. God bok er også med, samt både radio og skarp drikke. Man kan ikke få det bedre.


Ved sengetid oppdager jeg at liggeunderlaget er lekk. Det holder knappe halvtimen på lufta. Heldigvis har jeg både helsportunderlaget og Z-lite-underlaget med. Det berger en nogenlunde ok nattesøvn.

Det er herlig kjølig på natta og jeg sover med teltdøra åpen. Herlig insektsfri luksus. Kanskje er det ned i minus 5 på morgenkvisten før sola er oppe. Soveposen fra Warmpeace holder kulda ute.

Morgenbålet varmer i minusgradene


Jeg er oppe rundt 08, eller kanskje 07. Klokka skal stilles tilbake en time denne natta. Morgenbålet knitrer i alle fall friskt kort etter at jeg er ute av teltet.


Det er faktisk i minusgradene på morgenen jeg har første kjenning med fisken i vannet. To ganger er det napp med frostrøyken drivende ut fra Dyngjevågen. Et par vak er også å se og høre. Utrolig nok.

Morgenstemning på Skorpeneset


Jeg fyrer siste vedsekk utover morgenen og leser ferdig boka jeg har med. Inni mellom tar jeg noen kast med stanga.


I tolvtida er jeg på vannet med en grønn møresild bak kanoen. Jeg tar en runde ytterst i Dyngjevågen før jeg setter kursen sørover.

En liten tass av en ørret, knapt kjønnsmoden, er i håven en snartur langs land utover mot spissen av Krossneset. Ellers ingenting.


Jeg tar turen rundt Mattisholmen før kursen settes vestover mot "Japan" og Lindøy. Et og annet vak er å se og høre, men jeg antar det dreier seg om småørret. Det plasker ikke akkurat.


Nærmere to er jeg på land ved Lindøy og bilen etter en finfin tur over vakre Vigdarvatnet.

Det ble ingen fiskefangster å skryte av fra denne turen, men det gjør ingenting egentlig. Det viktigste var faktisk å få seg en tur igjen med telt og kano. Det er en stund siden sist.


Trolig var jo også dette siste turen med Ally denne tursesongen og mulig også siste teltnatt. Det er vel tvilsomt jeg tar en slik tur igjen seinere i høst.

Jeg tror jeg kan bokføre teltnatt nummer 41 denne sesongen. Litt færre enn jeg håpet på. Den fuktige høsten er mye skyld i at det ikke er blitt flere. Det får så være. Er man i min alder, med fulltidsjobb, ja så får man vel kanskje være fornøyd med det antallet det ble. Joda, jeg er det.

Neste tur på tapetet, blir kommende fredag, og da med 34 ungdommer til fjells. Den avlyste turen tidligere i høst, skal gjennomføres, men nå blir det til Olalia Fjellstove. Der tar vi inn på sikringshytta kommende fredag (2. november) og blir til lørdag. Det blir trangt. Så er det sagt!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Utrolig flott blogg! Så herlig å kunne drømme seg bort litt når man sitter på et kontor midt i uken.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.