lørdag 17. august 2013

Oppsummert og litt framover

Som nevnt i sist innlegg er jeg tilbake i jobb igjen. Litt av en overgang. Det er det alltid. Greit likevel å komme i gang.

Fra Børgefjell 2013

I sommer så fikk jeg gjennomført det meste av hva jeg hadde planlagt. Noen turer ble litt lenger, andre ble litt kortere enn tenkt. Det gjorde ingenting i grunnen. Hadde romslig med tid egentlig. Hardangervidda og en rundtur der valgte jeg bort. Litt synd, men får ta den turen igjen en annen sommer.

Mellom 22. juni og 11. august (min friperiode i sommer) ble det 36 teltovernattinger. Mellom turene tre overnattinger under tak på hoteller og fjellstue. Akkurat passe.

Har du ikke fått med deg turene her på bloggen så ble det disse oppsummert:

Fottur og fisketur i Femundsmarka. En rundtur som startet og sluttet på Jonasvollen. 22. juni til 1. juli. Trivelig bloggtreff ved Skogtjønna var et høydepunkt. Fin ørret under Kratlvola et annet.

Fra Femundsmarka 2013

Kanotur i Rogen naturreservat i Sverige og inn derfra i Femundsmarka og tilbake igjen. Her hadde jeg start og slutt i Kjäringsjön. Et mye brukt utgangspunkt for slike turer i dette området. Tok de første padletakene på kvelden 1. juli og det siste på morgenen 12. juli. Høydepunkter var bl.a. å se fiskeørn og få fin kilosørret på Rogen.

Fra Rogen/Femundsmarka 2013

Etter en natt på Limingen Gjestegård i Røyrvik i Nord-Trøndelag gikk jeg inn i Børgefjell nasjonalpark fra Stekenjokkveien i Sverige. Det ble en rundtur hvor første og siste camp ble lagt til Austre Sipmeksjøen øst i nasjonalparken. Dro inn 13. juli og tilbake i bilen på Stekenjokkveien 23. juli. Høydepunkter fra turen må være det gode fisket jeg opplevde, samt snøværet 15. juli, om det kan kalles et høydepunkt. Spesielt var det i allefall.

Fra Børgefjell 2013

På vei sørover igjen ble det to netter under tak. Deilig hotellovernatting i Steinkjer og fint opphold på Smuksjøseter ved Høvringen i Sel. 25. juli gikk jeg inn i Rondane for en fin rundtur. Tilbake ved bilen 29. juli etter fem dager og 4 netter på tur i denne eldste nasjonalparken vår. Flott og fascinerende natur gjorde denne rundturen til en minnerik opplevelse.

Fra Rondane 2013

Fra Rondane tok jeg turen helt hjem for noen dager. Trengte å hvile beina litt og reorganisere og vaske turutstyret m.m.

Søndag 4. august la jeg i vei med Per Andreas opp i de indre delene av Etnefjellene for en fire-femdagers tur var planen. Vi kom ut igjen 6. august, våte og slitne, men likevel godt fornøyd med turen. Vi fant et område med godt fiske som vi helt sikkert kommer tilbake til.

Fra Etnefjellene med Per Andreas

Vi har bikket medio august nå og det høstes etter hvert. Ingen overnattingsturer denne helga. Litt utstyrspuss i stedet. Neste helg derimot frister til en tur. Sikler litt på Haukelitraktene. To år siden sist jeg var der oppe nå. Får man finvær så kan det bli bett i fisken der oppe. Får kanskje ta med fluestanga også.

Fra Holmasjøen august 2010

I jobbsammenheng blir det også noen hytteovernattinger på Utsira i slutten av måneden. Jeg underviser på 9. trinn dette skoleåret og skal bli med to klasser på såkalt SLT-tur i år til Utsira, vest i havet. Tidligere år har vi dratt til Olalia vest i Etnefjellene. Det bygges ny hytte der for tiden, så i år så ble det til Utsira i stede. Lite fjell og ørretfiske der, men må man, så må man. Det er i allefall alltid kjekt å dra på disse turene med ungdommen.

Jeg "ofrer" også en helg i starten på september for en tur med kolleger til Polen og Gdansk. Det blir nok trivelig.

Jeg har i høst, sammen med kollega, Per Andreas, gått i gang med undervisning i valgfaget "Natur, miljø og friluftsliv". Vi har valgt å vektlegge sportsfiske i friluftslivsdelen, så hos oss heter faget egentlig "Natur, miljø og sportsfiske". Her får vi 15 gutter og 15 jenter på niende trinn med oss ut på turer i nærområdet, samt to overnattingsturer i løpet av skoleåret. Den første planlagt i slutten av september med lavvoleir, kano og fiske. Overnattingsturene i valgfaget har vi lagt til to helger i løpet av skoleåret. Turene er obligatoriske. Elevene avspaserer en del timer i løpet av hvert semester nettopp på grunn av helgeturene, som kompensasjon. Fin ordning vi har fått til der synes jeg. Til våren skal vi til fjells. Det blir nok rapportert her i bloggen fra mange av disse turene med denne valgfaggruppa.

Fra Etnefjellene september 2012

Jeg regner også med at i september får jeg meg en helg eller to til fjells alene igjen også. Tipper det da blir opp i de nære delene av Etnefjellene igjen som jeg har gjort tidligere år.

Høstturene med overnattinger avsluttes etter planen med hytteturen på Sørlandet i oktober. Lukking og stenging av familiens sommerhytte. Det er alltid en trivelig avrunding på tursesongen synes jeg.

Fra Sørlandet oktober 2012

Ellers så blir det selvsagt mange småturer og dagsturer i høst som vanlig. Det er bare å utnytte ledige dager og stunder utover høsten. God tur!

Aud sa...

Du har virkelig fått med deg mye i sommer! Hos oss blir det mest dagsturer nå, men vi har overnattet i telt i marka i sommer :-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar :)

Anonym sa...

Fantastisk mye inspirasjon å hente fra bloggen din Bjarne. Jeg fikk selv tråkket i dine fotspor i Litlos området noen dager i begynnelsen av juli, litt for tidlig for godt fiske, men flott var det. Teltplassen din i Grøndalen ligger fremdeles der, men fiskelykken hadde du visst tatt med videre kjentes det ut som. Har du noe erfaring med området mellom E134 og Bordalsvatn ved Edland,mange fine små vann ser det ut til, eller området mellom Songavatn og Hellevassbu? Dette er for min del lett tilgjengelige områder som frister for en høsttur. Hilsen Jarle

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Jarle,

Takk for hyggelige ord om bloggen. Jeg har dessverre ikke noen kjennskap til området mellom E134 og Bordalsvatnet, men har kikket på de blå spennende flekkene på kartet selv. Mellom Songavatn og Hellevassbu er vel en del av området som kalles Storheller? Ser at det selges fiskekort på inatur for dette området. Ser spennende ut, men har aldri vært lenger inn der enn Årmotvatni.

Anonym sa...

Da skal jeg gi deg en rapport hvis jeg får lurt meg ut en langhelg i løpet av høsten. Hilsen Jarle