søndag 13. desember 2015

Desemberørret i Sveioheia


Med været som var meldt i dag, Luciadagen, fristet ikke køgåing i byheiene i Haugesund. Heiene i Sveio derimot, der er det mindre folksomt på denne tiden.


Det er nesten blikk stille i Sveio da jeg parkerer bilen langs veien. En minusgrad da jeg starter i vei innover. Ikke en sjel å se bortsett fra et par sauer oppe på en åskam.

På vei innover

Sola titter fram idet jeg kommer litt høyere i terrenget og ser bort på første vann her inne. Jeg har vært her før og vet at det er ørret i alle vannene her. En tynn ishinne på vannflaten innerst i en vik ser jeg, men ellers er vannet her isfritt. Frost i gresset jeg trasker gjennom. Vanskelig å gå lydløst.

Snøhvite fjell på andre siden av Ålfjorden

Jeg forsøker et kvarters tid med haspelstanga uten kjenning i dette første vannet. Prøver med ørretkrydderet på sluken, et nytt luktstoff Frode har fått inn i butikken som skal være effektivt. Jeg er nok seint ute nå nesten midt i desember antar jeg. Ørreten har nok tatt juleferie.

Ørretkrydderet skal forsøkes mer utpå vårparten

Jeg tar turen videre innover og opp til et vann oppstrøms. Her skal det med sikkerhet finnes halvkilos fisk. Jeg har fått den før her. Jeg bytter ut den svarte sluken med en mer fargesterk spesial. Kanskje er det det som skal til. Sluken blir også innsatt med ørretkrydderet. Ti minutt omtrent så er det fisk på. Skulle du ha sett! Virker stoffet, eller er det litt tilfeldig? Ingen stor fisk ørreten som kommer på land. Knappe to hekto.

Titankjøkkenet fra AllRando er suverent på en slik liten dagstur

Jeg bytter til en møresild i 10g. Et kvarter senere mister jeg en tilsvarende ørret som den første. Møresilda var også innsatt med duftstoffet.

Møresilda innsatt med Spice ørret

Jeg tar noen siste kast etter lunsjen med en liten møreungen i kobber. Da sitter jaggu en fisk til på. Denne kommer på land. Bittelitt større enn den første i dag. Men, denne gang var ikke sluken innsatt med lokkemiddelet.

Ørret på møreungen

Jeg skal forsøke mer med dette middelet, som leveres i pulverform. Alltid spennende med noe nytt. Jeg kan ikke med sikkerhet si at dette stoffet virker etter dagens tur, her kan jo tilfeldighetene ha spilt inn også. Likevel skal jeg ta stoffet med på neste tur etter brunørreten utpå vårparten.

På hjemvei

En flott tur i Sveio i dag, ikke et menneske traff jeg der jeg var. En liten villmarksoase på Haugalandet dette. Neste helg blir det tur etter sjøørreten regner jeg med.

2 kommentarer:

Aud sa...

Spennende med det krydderet. Har ikke hørt om det før :-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Det er et helt nytt luktstoff som skal lokke fisken til å bite :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.