søndag 23. oktober 2016

En i håven


Tidlig ut i dag søndag. Jeg måtte gjøre et nytt forsøk etter røya og dro til samme vann som sist søndag.

Langt kjøligere i dag enn sist søndag. 3 grader pluss viste termometeret i bilen da jeg parkerte. Overskya, grått vær. Burde være bra fiskevær.


Framme ved gromplassen i vannet så ser jeg snart noe som kan indikere på røye inne ved land på andre siden av vannet. Det er fisk der som jager etter noe helt inne på grunna. Litt som jeg har sett før her, men da på min side av vannet. Fisken jeg ser er på kastehold, men det er ikke sjans. Jeg ser et og annet vak også, men det er trolig heller ørreten som er oppe i vannflaten og henter noe smått.

Jeg fisker kun med sluk i dag og forsøker noen sluker med skarpe farger i rødt og gult, røyefarger. Det er blitt litt kaldere i vannet kjenner jeg. Noe dråper fra oven kommer også mens jeg fisker, men ikke å bli våt av. Da er det i orden.

Det går faktisk halvannen time før jeg i det hele tatt kjenner fisk på og den sitter også. Tenker først at det er røya, men i stedet er det en liten kraftplugg av en ørret. Den sitter godt på treblekroken på sluken jeg har brukt siste kvarteret. Den er under halvkiloen og blir derfor tatt på land. 360g viser vekta. Stingsild i magesekken forteller at det er endel av føden til fisken i vannet her.


Det blir med den ene. På vei hjemover forsøker jeg i et annet vann der det også kan gå fin røye, men ingen kjenning der.

Neste tur ut med sekk på ryggen blir kommende onsdag. Da med valgfag friluftsliv jeg underviser.

1 kommentar:

Aud sa...

Ørret er heller ikke å forakte :-)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.