mandag 1. januar 2018

Hvor går turen i 2018?

I det kalenderen har rundet årsskiftet og 2018 er tallet vil jeg i dette innlegget fortelle litt om turplanene dette året og litt annet. Det har blitt en liten tradisjon her på bloggen at jeg gjør det rundt nyttår.

En annen liten tradisjon jeg de siste årene har klart å gjennomføre er en fisketur den første dagen i det nye turåret. Så også i dag, men den ble så altfor kort, jeg glemte kameraet i bilen, så det får holde at jeg nevner den turen med disse ordene. En bitteliten sjøørret ble det, langt under minstemålet. På vei til ny fiskeplass kom styrtregnet og da kjørte jeg heller hjem igjen. Det var nyttårsturen sin det.

Det som først og fremst skal sies om de kommende månedene er at det kan bli litt hektisk både på jobb og privat. Det vil nok prege litt av turvåren tenker jeg og annet.

Litt i den forbindelse så jeg meg nylig nødt til å takke nei til å holde et foredrag under Haugesund Fotofestival (tidl. Villmarksdager) nå i slutten av januar. Det er ikke hyggelig å tenke på, for det er alltid en ære å bli spurt om det, men jeg har ikke noe klart på temaet som var ønskelig og det kan trolig bli noen hektiske uker framover. Jeg har fått sjansen til å holde foredrag der før og det er alltid stas å vise bilder på samme arrangement som store nasjonale fotokapasiteter.

Hva vinteren og våren måtte bringe, ja det må jeg ta litt som det kommer altså. Av langtidsværet jeg ser nå i dag så vil temperaturen dabbe litt over og litt under null de nærmeste ukene. Det er et vær jeg ikke liker. Fiskemessig vanskelig synes jeg. Det får enten bli stabilt mildt, eller stabilt kaldt. Da kan det brukes til noe av sportsfiskeren.

På isen februar 2017

For jeg kan godt tenke meg en kaldværsperiode over noen uker. Da kan det bli en sjanse for litt isfiske igjen. Det er alltid spennende å få mer erfaring med det. Det ble såvidt noen småturer i fjor.

Det blir sjøørretfiske på Sørlandet i vår også

Jeg ser at vinterferien i mitt distrikt er lagt til uke 7. Da blir det trolig en tur på Sørlandet igjen. Det har de siste årene pleid å være bankers. Påsken kommer i siste uka av mars og starten på april. Også den friperioden tas nok på Sørlandet.

Første tur med Ally i 2017 var 16. april

De siste årene har jeg pleid å få Ally på vannet i løpet av april måned og det satser jeg også på i år. Det ble fine turer i fjor og i år blir det trolig også en litt lengre tur. Kommer tilbake til det.

I år så har vi dette skoleåret lagt overnattingsturen med valgfagklassen jeg underviser til 20.-21. april. Langt tidligere enn hva vi har gjort før. Litt av praktiske hensyn at det er gjort, men også at det gir litt større utfordringer klimatisk. Det blir i telt og lavvo ved Vigdarheim i Sveio.

På kalenderen kan jeg få en super turmåned i mai, som allerede starter i slutten av april. Det blir nemlig mange inneklemte dager i mai og disse har jeg fått fri. Dvs. at jeg får mange langhelger tilgjengelig. Allerede i slutten av april får jeg fire hele turdager på rad med den siste tirsdag 1. mai. Jeg har fri mandag 30. april. Her står en retur opp i Vikefjellet på planen hvis ok vær. Jeg regner med jeg får selskap på den turen i år også.

Trolig tur opp i Vikefjellet igjen i 2018

Da jeg har fri fredagene 11. og 18. mai gir dette to gode langhelger i forbindelse med henholdsvis Kr.Himmelfartsdag 10. mai og 17. mai. At pinsen også faller ned på 17.-mailanghelga gir fem hele turdager på rad.

Det blir ganske sikkert tur opp i Etnefjellene i mai i år også

Som ikke det var nok, så har jeg også tatt meg en avspaseringsdag fredag 25. mai. Langhelgene kommer på rekke og rad i mai altså. Da gjenstår det bare å få fint turvær. Armer, fingre og bein krysses for nettopp det.

Så var det sommerens turer da. Der er ikke mye spikret og vil heller ikke bli det før nærmere avreisedag. Det som er klart er at jeg drar fredag 22. juni, tidlig på morgenen. Det som per nå står på papiret av planer for den første turen til sommeren, er en kano-og vandretur i Rogen/Femundsmarka. Man blir jo aldri ferdig med det grenselandet.

Det blir trolig i kano i Grenselandet til sommeren

Jeg og Frank har snakket litt om en slik tur der vi padler fra Käringsjön via labyrinten og så ned på Rogen, videre til Revsjøen. Der tar vi beina fatt noen dager og rusler oppover mot Muggaområdet igjen som vi smakte litt på i 2016. Fra Revsjøen i kanoene igjen har vi vel ikke snakket så mye om ennå, men mulig er Styggsjøan og øvre del av Røa også aktuelt å kikke innom før vi tar opp på Rogen igjen. Inntil to uker ser vi for oss noe slikt. Hvordan vi gjør det logistikkmessig gjenstår også å se nærmere på. Vi kjører jo hver vår bil. Det kan jo utnyttes på et vis ser vi for oss å unngå en rundtur.

Jeg kan godt tenke meg å bruke enda litt mer tid i grenselandet til sommeren. Mulig vil jeg gjøre meg kjent i et nytt område, men akkurat hvor vet jeg ikke helt ennå. I 2016 var jeg innom Flensmarka. Utrolig fint område, men i år blir det nok litt lenger sør.

Det blir trolig en Hardangerviddatur i 2018 også

Sist sommer så ble det jo rimelig store omveltninger i turplanene og Hardangervidda ble alternativet, selv om det også ikke helt holdt stikk. Jeg har et område til jeg vil besøke på vidda. Det tror jeg kan bli den tredje langturen til sommeren. Tinnhølen blir nok da inngangen til vidda. Jeg vil forsøke å holde av to uker til viddeturen.

Sist høst så jeg for meg å ta noen uker på Sørlandet også til sommeren. Det kan jeg nok slippe unna, med turene jeg tar nå i vår. Jeg bør få gjort endel praktisk hyttearbeid på de turene, så jeg kan bruke hele sommeren til fjells.

Jeg satser på en fin høst i år, som her i Etnefjellene i 2014

Høsten får komme som den vil, egentlig. Der er ikke noe planfestet, men det blir nok Sørlandet i oktober, og regner med en fjelltur med valgfagklassen i september som er blitt vanlig. Utover det så er det ikke noen andre planer.

Når det gjelder bloggen kommende år så vil den tikke og gå som normalt regner jeg med. Har ingen planer om noen revolusjonerende endringer der. I fjor passerte jeg 150 innlegg. Det er jo ikke verst. Mange av dem var vel også ganske lesverdige håper jeg.

Det var vel det jeg hadde på papiret per nå for dette turåret. Kanskje ses vi der ute i år? Det hadde vært hyggelig. Ikke vær redd for å ta kontakt hverken der eller her. Du kan også finne meg på facebooksiden til bloggen.