torsdag 19. mars 2020

Vår?


Er våren her nå, eller drøyer det enda noen uker før vårfølelsen virkelig setter inn? Det er kanskje lys i tunnelen?

Vårfølelse eller ikke, så er det en virkelig spesiell stemning i disse dager i landet, ja i hele verden forsåvidt. Det har selvsagt ikke med årstiden å gjøre som alle vet.

Turbloggeren er som nevnt tidligere i lockdown og jobber hjemmefra. Uansett blir det en god luftetur ut hver dag. El-sykkelen jeg skaffet meg i høst er fin da og ikke minst gøy. Det hjelper jo både fysisk og mentalt å få seg en god luftetur hver dag.

Antydning til vår hos yr.no torsdag 19. mars for Haugesund

Apropos vår, ja så ser jeg antydning på yr.no at noe er på gang. Det er noe stigende temperaturer framover nå, enn hva det har vært. Det er jo også den meteorologiske definisjonen av nettopp vår, middeltemperaturer mellom 0 og 10 grader og stigende.

Den astronomiske definisjonen av årstiden vår, er mer konkret, nemlig fra vårjevndøgn til sommersolverv. Nå er det heller ikke lenge til nettopp vårjevndøgn. Faktisk alt i morgen, 20. mars. Da starter den astronomiske våren!

Den spesielle hverdagen vi alle er inne i nå, ja den gjør jo også at man tenker på om planer man har lagt for turlivet denne sesongen kanskje må endres. Det er jo greit da, at det er enkelt friluftsliv jeg driver med og ikke globetrotting.

Planene for sommeren står fremdeles slik jeg tenkte ved nyttår, men de kan jo enkelt endres skulle det fremdeles være endel reiserestriksjoner i landet. Det er ennå noen måneder til og mye vil skje før juni antar jeg.

Ser man igjen på været for kommende uke, ja så skal man ikke se bort fra at Ally monteres opp på terrassen. Det har jo blitt et tradisjonelt og kjent vårtegn her i gården etter hvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.