torsdag 3. juni 2021

Fiskeutstyret i packraften i sommer

 

Fiskeutstyret som blir med i packraften på sommerens tur i Femundsmarka er rimelig tynnet ut i forhold til tidligere turer.

Det er først og fremst slukskrinet som er nedtrimmet, ja faktisk med mange hundre gram, samt også volumet. Jeg har satt en grense på max 200g sluker som inkluderer også svivler i reserve.

Etter mange turer i Femundsmarka det siste tiåret, så har jeg funnet sluker som har fungert godt og det er disse som fyller det lille slukskrinet. Det meste av fiskeutstyret skal oppbevares i flytevesten, men kniv og filmboksen med reservesluker får opphold i ryggsekken.

Jeg må nemlig ha noen sluker (5 stk) i reserve som oppbevares i sekken. Det ville vært krise om jeg hadde klart å miste slukskrinet fra packraften og ikke ha noen i reserve. Reserveslukene er også de slukene jeg har hatt best resultat med i Femundsmarka.

Slukene er stort sett i 10 og 12 grams størrelse, men også noen i 7g. To møresild er med som man ser på bildet. I tillegg er også en svart Myranspinner med i det lille slukskrinet. Flertallet av slukene er i fargen kobber og rød.

Fiskestanga på bildet øverst som skal brukes fra packraften, men også fra land, er en Shimano Speedmaster 9 fot med kastevekt på 3-14 gram. Den er satt opp med en Shimano Stradic CI4+ 1000-snelle. Snøret er FINS Sling Braid i 0,10mm tykkelse med en halvmeter fortom.

Jeg har vanligvis med reservestang og snelle, men dette vil jeg og turkompis dele på denne gang, der en av oss har ekstrasnelle med og den andre har en ekstra stang med, trolig da en femdelt 7-8 fot stang.

Totalvekta på fiskeutstyret vil, inkludert trehåven med gummiert nett, ligge på omtrent kiloen. Det er kanskje både en og to kilo lettere enn tidligere fiskeutrustning jeg har hatt med i Femundsmarka.

Mulig legger jeg ut her på bloggen en detaljert pakkeliste for packraftturen i Femundsmarka når denne er klar for de som er interessert.

Det meste av fiskeutstyret og sluker vist i dette blogginnlegget er levert av Salar Sportsfiske på min forespørsel. Salar er hovedsponsor på bloggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.