lørdag 4. september 2021

Frokosttur til Vigdarvatnet

 

Det ble en tidlig formiddagstur til vakre Vigdarvatnet i Sveio i morges, med frokost med i tursekken.

"Japan" ligger landfast i Vigdarvatnet i høst. Det må være en historisk lav vannstand i dette store vannet i Sveio. Jeg har i alle fall aldri opplevd slik lav vannstand her tidligere.

Mange lurer vel kanskje på hvor i all verden "Japan" ligger i Vigdarvatnet. Det står i alle fall ikke i kartverket. Det er selvsagt et gammelt speidernavn på en øy som minner om Japan i form, sett ovenfra.

Øya ligger like øst for Vigdarheim leirsted og nord for Lindøy som nå var landfast med "Japan". Jeg har vært på "Japan" tidligere både med hjelp av kano, men også i vadestøvler for mange år siden. Ved normal vannstand kan det gå akkurat.

I dag tidlig var jeg ute på øya i nitiden for et par små timers fiskeri. Jeg var her en tur sist helg også, men da uten fiskestang og så noen kraftige vak kort fra land. Derfor en tur i dag og med fiskestanga med.

Jeg sliter med en vond kastearm ennå, så det ble ikke mange kastene. Noen fangst ble det heller ikke, men to solide napp kunne jeg notere.

Det har virkelig vært tørt lenge på mine kanter av landet og flere plasser ser jeg at løvtrærne har tatt høsten allerede og begynt å ikle seg høstfarger. Spesielt der hvor det er tynt jordlag ser jeg dette.

Til uka meldes litt fuktigere vær og det vil nok hjelpe litt på antar jeg. Jeg tar en formiddagstur i morgen også, men da trolig til Tysvær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.