lørdag 6. november 2021

Fiskefri

 

Det ble fiskefri i dag til fordel for en rundtur i byheiene i Haugesund i formiddag i stedet.

Værmeldingen hadde meldt regnvær utover dagen, men jeg slapp å ta fram skalljakka fra sekken på rundturen. 6-7 varmegrader, lite vind og ingen dråper fra oven nesten, gjorde at anorakken var nok.

Derimot var det bløtt i terrenget og det var nesten at jeg plumpa godt ned i et myrhull, men jeg berget meg tørrfot forbi.

Apropos fot, ja så var det også en av grunnene til turen i dag. Jeg har kjent litt på høyrefoten som jeg på finurlig vis skadet sist vår på selveste 17.mai. En slags senestrekk eller -brudd inne i fotsålen tror jeg skjedde og gav umiddelbart voldsomme smerter. Smertene gav seg litt etter litt utover mot sommeren og jeg har brukt foten på vanlig vis gjennom sommeren. Femundsmarkaturen gikk bra. Likevel er det på en måte noe som mangler inne i foten føler jeg. Den er litt mer ustabil enn venstrefoten.

Med tight knytta fjellstøvler på, ja så fungerer foten ganske så ok. Etter turen i Djupadalen forrige uke kjente jeg igjen en rar følelse inne i foten, etter en litt for rask gange på den turen i joggesko. Derfor en testtur i dag altså. Samtidig så får jeg hvilt høyrearmen litt mer også, men den er virkelig snart restituert etter å ha vært vond siden sist vinter.



Turen i dag gikk øst for Lusatjørn i byheiene og der fikk jeg meg også en fin liten naturopplevelse jeg ikke har vært borti på denne tiden av året.

Valhest midt på bildet med Haugesunds høyeste topp, Klauv til venstre

På andre siden av tjønnet, omtrent hundre meter opp i skråningen mot Krokavassnuten, var det nemlig en ansamling av orrfugl som spilte opp og småkranglet. Det må ha vært minst 5-6 stykker som dreiv på der, men det var ikke lett å telle dem. Lyd lagde de nok av med sin karakteristiske hvesing og klukking.


Å få bilde av opplevelsen er ikke lett med kun et mobilkamera på nesten 200 meters hold, men på bildet ovenfor er gjengen med orrfugl samlet på og rundt det nakne svaberget omtrent midt på bildet. Noen sitter også ute i gresset rundt.


I det jeg passerer bekken på sørsiden av Bårdshaugvatna så tar jeg opp en orrhane som satt tett ved stien. Ikke lenge etter er det en annen som flakser i vei inne i et buskas, men den ser jeg ikke.

Det har sine fordeler med å være tidlig ute på tur. Det er ikke sikkert jeg ville sett dette seinere på dagen.


Vest for Krokavatnet er det litt mer dråper i lufta, men ikke nok til at jeg trenger å finne fram skalljakka. 


Steinsfjellet ligger inne i tåka da jeg når bilen igjen etter ganske nøyaktig tre timer på tur i dag.

I morgen blir det nok tur med fiskestanga igjen, tenker jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.