mandag 16. mai 2022

Endelig Ally

 

Endelig var det klart for kanotur igjen med Ally. Finværet som var meldt måtte utnyttes til et turdøgn på Liervatnet i Sveio.

Det er blikk stille da jeg siger utover fra Lier i lett duskregn. Det fuktige ovenfra var ikke planlagt, men det burde ikke bli mye av det. Det var heller ikke nok til å bli våt av den halvtimen det varte.

Jeg har en sluk bak kanoen på vei sørover vannet, men underveis er det ikke annet enn et napp å kjenne. Det gjør ingen verdens ting. Det viktigste nå er å være på tur igjen som det har blitt forholdsvis lite av denne våren.

Jeg har tre sekker ved med i kanoen og skal ikke lide noen nød heller i leir. Holmen er ledig og teltet er oppe ikke lenge etter landgang.

Det blir en finfin søndag på holmen og jeg nyter det i lange drag. Jeg hører noen podkaster utover ettermiddagen med fiskestanga som pauseunderholdning i mellom slagene. En ørret er innom håven i løpet av søndag ettermiddag.

God bok er også med på tur og det blir noen timer også med den i campingstolen ved bålet.

Matmessig kan jeg ikke skryte på meg så meget, men noen saftige ostesmørbrød og noen pølser duger til magefyll utover kvelden.


Jeg kjenner jeg er rimelig sliten etter en lang dag og finner horisontalen i teltet litt over klokka 10. Det er fin temperatur gjennom natta og sommerposen fungerer fint som dyne da.

Jeg vekkes tidlig av det yrende fuglelivet som preger skogen for tiden. Også noen kanadagjess utpå vannet klarer ikke å holde kjeft i sekstiden.

Det gjør ikke så mye. Jeg fyrer opp den siste vedsekken til morrabålet og nyter noen morgentimer ved bålet mens sola stiger på himmelen i øst. Det blir en varm dag.

Gjøken forteller at den er kommet der den gir lyd fra seg inne fra Linslitjønna. Jeg ser den ikke, men likevel er den et sikkert vårtegn. Vi er midt inne i den fine tida nå.

I titiden siger jeg ut fra holmen retning Lier igjen. Veden er oppbrent og maten spist. Kursen settes hjemover igjen etter et herlig døgn på Liervatnet.

Jeg bruker en liten halvtime over på den blikkstille vannflaten. Sluken bak kanoen gir ikke noen napp. En ørret totalt på turen. Noen napp er alt ellers.

Da jeg kjører fra Lier kan jeg se tilbake på en fin overnatting og kanotur igjen på dette vakre vannet i Sveio.

Neste tur med Ally blir allerede i morgen på selveste 17. mai. Da blir det en dagstur inn i den nære villmarka. Det meldes sommerlige temperaturer og lite vind.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.