torsdag 1. oktober 2020

Artsorakelet

 

Det var en kollega som tipset meg om dette kjekke hjelpemiddelet på nett. Artsorakelet kan nemlig være til hjelp ved identifikasjon av arter man kommer over der ute.

Man skal ikke stole blindt på denne nettjenesten, for det kan også bli feil, man bør ha temmelig gode bilder av arten skal den fungere godt.

Den kan brukes til soppkontroll, men jeg ville nok aldri stole 100% på den der, og det gir jo Artsorakelet selv beskjed om. En god soppbok ville jeg nok også sjekket.

Her tok Artsorakelet feil, nok pga. bildet som viste rypebærlyng på høsten

Denne kjekke tjenesten som man finner inne på nettsiden til Artsdatabanken, via menyen der, ja den er virkelig et tilskudd synes jeg for oss som ferdes ute.

Det er utrolig artig og kunne sjekke hva det er man har snublet over. MEN som nevnt bør man ikke ta alt for god fisk. Man bør ha rimelig gode bilder av arten man vil sjekke hva er.

Kanskje ikke så langt unna, vil noen mene ...

Som en kuriositet tok jeg et bilde av turbloggeren selv for å finne ut hva rart han kunne identifiseres som. Artig!

PS. Artsorakelet kan lastes ned som app.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.